Detta är en text publicerad på Dagens Nyheters ledarsidor. Ledarredaktionens politiska hållning är oberoende liberal.

Minns ni paret som blev påkomna med att begå hor under en Coldplay-konsert? Efter Sveriges förnedrande fotbollsförlust mot Nederländerna i helgen var internet plötsligt bombsäkert på att exakt samma typ av otrohetsskandal var på väg att upprepas i svensk version.

Som bevis anfördes ett klipp där en man och en kvinna i blågula tröjor står omslingrade på läktaren, och när han ser att de blir filmade drar han snabbt undan armen och vänder sig bort. Hon flackar med blicken.

Men de var inga vänsterprasslare, visade det sig snart (Expressen 21/6). De var väl mest bara svenska, det vill säga obekväma med att visa känslor offentligt.

Och kanske finns det ytterligare en förklaring.

Nyligen skrev den brittiska kulturskribenten Amelia Tait om sina egna erfarenheter av att bli viral och hånad (The Guardian 20/6): När hon var fjortis spelade hon och hennes tjejkompisar in en video där de tramsade loss till Queen-låten ”Bohemian rhapsody” – och som world wide web hatade dem för det! I kommentarsfältet fick de veta att de var fula, de uppmanades ta livet av sig, hotades med våldtäkt.

Hur Amelia Tait mådde mitt i detta? Jovars, bra. Det var ju ”bara” internet – för i mitten av 00-talet var internet fortfarande något man slog av och på, det hade inget med verkligheten att göra.

Annat är det numera.

”Det är sannerligen inget mysterium att dagens tonåringar ser så rädda ut att dansa i klippen från konserter, klubbar och [festivalen] Coachella (så ledsen att du var tvungen att uppleva det där, Madonna)”, påpekar hon.

Kanske har vi där förklaringen till att Generation Z är så oerhört präktig över lag, att cringe inte bara är en hastigt uppblossande pubertal känsla utan en skräck som har fortsatt diktera hela tillvaron för dem: De har lärt sig att man måste sköta sig, för allt kan hamna i sociala medier, där domare gratisjobbar 24/7 med att slita felare i stycken. Och internet och verkligheten är numera en och samma.

Folk slog sina barn och matade dem med sirapslimpa

Varje tid har ju sin blinda smutsfläck. Saker som vi i dag blir fullständigt förfärade över ansågs i går vara helt normala: folk slog sina barn och matade dem med sirapslimpa, avfall dumpades sorglöst lite överallt och solen dyrkades öppet och oskyddat.

Den senaste strid som vunnits gentemot det irrationella förflutna är den över cigaretterna – nyligen förklarades Sverige officiellt rökfritt, eftersom mindre än 5 procent är vanerökare här (SVT Nyheter 25/5).

Fast summan av lasterna är förstås konstant: den nya generationen snusar i stället, extremt starka små prillor. Och jag börjar dessutom alltmer undra om inte sociala medier är den nya cigaretten: I framtiden lär man förundras över hur vår era lät skärmarna ta över världen och verkligheten. Att vi inte förstod hur skadligt det faktiskt var.

Läs mer:

Lisa Magnusson: Vi ska inte slösa en enda skattekrona på ”existentiell hälsa”

Lisa Magnusson: När det väl gällde var jag för chockad för att minnas första hjälpen-kursen

Lisa Magnusson: I diktaturen spelar sanningen ingen roll, och du lär dig tidigt att ljuga

DN:s ledarredaktion: Ulf Kristerssons bidragstak slår stenhårt mot Sveriges fattigast

Share.
Exit mobile version