Efter knappt två år på posten väljer Keir Starmer att avgå. Med darrande röst tackade Starmer sin familj och blickade tillbaka på sina år vid makten.

– När jag lämnar landets största jobb kommer jag att ägna mer tid åt det viktigaste jobbet, att vara den bästa maken jag kan till min fantastiska fru Vic, som har varit en klippa vid min sida genom både goda och dåliga tider, och vara den bästa pappan jag kan till mina vackra barn, som är min stolthet och min glädje, sade Starmer.

Han beskrev sitt tillträde som Storbritanniens premiärminister som det ”stoltaste ögonblicket” i hans liv, samtidigt som han meddelade att hans tid vid makten nu är över.

– Frågan mitt parti ställer sig nu är om jag är bäst lämpad att leda oss in i nästa allmänna val. Jag har hört mitt parlamentariska partis svar på den frågan, och jag accepterar det svaret med välvilja, sade han.

Kritiken mot Starmer har varit stor under det senaste året och i maj gick över 70 ledamöter från hans eget parti Labour ut och krävde hans avgång.

Starmer betonade att varje beslut han tagit har varit för landets bästa.

– Det är därför jag kommer att avgå som ledare för Labourpartiet, tillade han.

Keir Starmer blir den sjätte premiärministern att avgå sedan 2016.

En ny partiledare för Labour väntas vara på plats senast i september. Fram till dess kommer Starmer sitta kvar som premiärminister.

I sitt tal uttrycker Starmer sitt fulla stöd för sin kommande efterträdare. Han lovar också att göra allt han kan för att säkerställa en ordnad övergång.

Andy Burnham har pekats ut som den främsta kandidaten att ta över efter Starmer efter vinster i fyllnadsvalet i Makerfield förra veckan.

Läs mer här:

Stormiga år vid makten

Share.
Exit mobile version