I det senaste EU-valet för två år sedan fick Miljöpartiet nästan 14 procent av rösterna, ett överraskande bra resultat även om just EU-valen brukar vara framgångsrika för MP.
Enligt partiets egen analys var EU-parlamentarikern Alice Bah Kuhnke en viktig förklaring till framgångarna. Med en följarskara på cirka 100 000 på Instagram nådde hon ut till väljargrupper som bidrog till partiets lyft.
Nu hoppas Miljöpartiet att Alice Bah Kuhnke ska bli en röstmagnet även i höstens riksdagsval. Med start under Almedalsveckan kommer hon att visas upp på valaffischer tillsammans med språkrören Daniel Helldén och Amanda Lind.
– Vi har ganska nyligen haft ett EU-val där många valde att lägga sin röst på Miljöpartiet. Vi vill att de ska lägga sin röst på oss även i höstens val, säger Amanda Lind.
Alice Bah Kuhnke säger att det är en självklarhet att komma hem och bidra i valrörelsen. Hon ska bland annat knacka dörr, delta i debatter och göra olika politiska utspel.
– Jag kommer att vara aktiv på alla plan, säger hon.
Hon vill däremot inte säga om hon tänker lämna uppdraget som EU-parlamentariker om Miljöpartiet blir en del av en regering efter valet.
– Det viktigaste för oss är att vi vinner det här valet. Sedan har de två språkrören den angenäma uppgiften att sålla bland alla oss som är hugade. De kommer inte att ha några problem att ta sig an vare sig regeringsförhandlingar eller ministerposter.
Vill du bli minister?
– Jag vill vara där jag gör mest skillnad. Jag förlitar mig på språkrören, att de kommer att ta de besluten.
Det var varken ja eller nej?
– Vi ska först se till att vi får så bra valresultat som möjligt.
Alice Bah Kuhnke har under sin tid i EU-parlamentet varit starkt kritisk till EU:s åtstramning av asyl- och migrationspolitiken. På samma sätt har hon kritiserat Tidöregeringens skärpningar på hemmaplan.
Vad av deras politik vill du rulla tillbaka om MP hamnar i regeringsställning?
– Det är helt centralt att vi har en humanistisk migrationspolitik. De som lägger sin röst på MP förväntar sig till exempel att vi ser till att få stopp på tonårsutvisningarna.
Hon vänder sig också mot de så kallade kompetensutvisningarna där människor kan tvingas lämna landet trots att deras kunskaper är efterfrågade på arbetsmarknaden.
– Alla vet att vi behöver bli fler människor i Sverige, inte färre, om vi ska få ihop vårt välfärdssamhälle. Det betyder att vi behöver lägga otroligt mycket mer kraft på en fungerande integrationspolitik.
MP:s politiska motståndare varnar ofta för att det kommer att bli massinvandring till Sverige om MP skulle komma till makten.
– Det är trams. Vi ser nu att svenska folket också står på barrikaden. De vill få stopp på tonårsutvisningarna, de vet att vi behöver bli fler i Sverige. Våra motståndare kan försöka men de slår i luften. Det är vi som har vind i seglen.
Läs mer:
Amanda Lind: ”Går att vara miljöpartist och hata papperssugrör”
Hur tänker du – taktik, hjärtefråga eller plånbok?




