Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.
– Jag är i Toljatti. Vilka bensinpriser! Aldrig sett så höga, skriver en rysk bekant i vår whatsapp-chatt.
Gruppen är min gamla stallgrupp i Sankt Petersburg. Här talar man vanligtvis aldrig om något annat än hästar. Men nu tränger sig en annan verklighet på, nämligen bensinpriserna.
Ryssarna är vana vid att kunna tanka förmånligt. I europeiska länder betalar vi vanligtvis 2-3 gånger mer per liter bensin eller diesel. Kreml håller bränslepriserna nere med hjälp av subventioner – ett klassiskt sätt för diktaturer att blidka sin befolkning. Ryssland producerar större delen av sin olja själv och ryska regeringar har alltid utnyttjat den billiga råvaran som en politisk resurs.
Det inofficiella kontraktet har sett ut ungefär så här: Folket får stabilitet och låga bränslepriser, makthavarna får göra vad de vill.
Nu är inte bara stabiliteten borta. Även den billiga bensinen är försvunnen. Just detta var Ukrainas plan: Att göra livet för den ryska medborgaren så besvärligt som möjligt på grund av kriget. Därför slår man till mot oljeraffinaderier och stör produktions- och distributionskedjan. Bränsle blir en bristvara och följaktligen dyrt.
I slutet av förra veckan genomförde Ukraina några av sina mest lyckade drönarattacker mot Ryssland sedan kriget började. Den 18 juni anföll över 900 drönare Moskva. Ett oljeraffinaderi i Kapotnja sydost om stan sattes i brand. Bland annat flög ett gigantiskt lock tillhörande en oljecistern i luften, en dramatisk scen som blev ett mem i Ukraina.
Den 21 juni anföll ukrainska drönare ett oljeraffinaderi i Kertj på den annekterade Krimhalvön. Följande dag drogs alla barnläger på halvön in.
– Kom inte till Krim! Och om ni ändå gör det och får syn på en oljecistern – kör åt helvete därifrån, säger en kvinna vid namn Oksana på Instagram.
I kommentarerna uppmanas Oksana att sluta ”sprida panik”.
– Sådana som ni borde sys in, skriver en användare vid namn Katjusja, men får svar på tal av ”Lenotjka”:
– Alla som kommer hit har rätt att bli informerade om riskerna.
Nu rakar de ryska bränslepriserna i höjden. Utanför huvudstaden köar folk för bensin. I min stallgrupp skickar folk bilder från olika städer i Ryssland – Toljatti, Samara, Perm. Överallt har priserna chockhöjts.
– Skräms inte sådär. Jag vill kunna köra hem, skriver en av medlemmarna i gruppen och får skrattande emojis till svar. Någon lägger ut en karikatyr på en bensinstation där det står GÅ TILL FOTS på pristavlan.
I de stora städerna som Moskva och Sankt Petersburg är det än så länge ingen bensinbrist. Därför kan folk fortfarande skämta.
I provinserna däremot tvingas man köa. På den annekterade Krimhalvön upphörde bränsleförsäljningen till privatpersoner helt den 22 juni. Bara myndigheter och räddningspersonal kan tanka.
Ukraina har lyckats strypa transporterna längs ockuperat ukrainskt territorium tack vare sina nya långdistansdrönare. De gör motorvägen mellan Rostov vid Don och Krimhalvön närmast ofarbar.
– En kortare period kan vi klara oss utan bränsle. Men vad gör vi om det blir brist på bröd och matvaror? undrar en kvinna i Simferopol som den oberoende ryska sajten Meduza har intervjuat.
Ingenting av detta kommer att leda till något uppror mot Putin. Däremot är det tydligt att fler och fler ryssar upplever det som legitimt att klaga. Inte på kriget, men på dess följder. Det kommer inte att fälla Putin, men det är ytterst pinsamt.
Vilket också är målet.
Läs mer:
Ukraina trappar upp mot Krim – Ryssland inför tankningsförbud




