Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.

För världens kokainbrukare är det dåliga nyheter. De la Espriella har lovat att sätta hårt mot hårt. Han har signalerat att amerikanska styrkor åter ska få operera på colombianskt territorium och bekämpa den organiserade brottslighet som förser världen med kokain. De la Espriella säger att han kommer ställa sig på USA:s sida och låta ”kriget mot knarket” åter bli en prioriterad fråga.

Problemet är att när den tidigare presidenten Álvaro Uribe inledde sitt krig mot vänstergerillorna för 25 år sedan fick paramilitära grupper i praktiken fria händer. Dödstalen sköt i höjden och befolkningen på landsbygden hamnade under deras kontroll. Någon större minskning av kokainproduktionen märktes inte, i stället ökade brotten mot mänskliga rättigheter.

Ytterhögerpolitikern de la Espriella har hotat att åter börja bespruta kokaplantager från luften med glyfosat, vilket stoppades för tio år sedan eftersom besprutningen skadade miljön, slog mot andra grödor och ökade risken för cancer. Om besprutningen åter blir vardag kommer det att sätta stopp för den nuvarande vänsterregeringens program med att försöka övertyga kokabönder att i stället odla kaffe, kakao och frukt.

För de la Espriella handlar hans politiska kamp egentligen inte om kokain. Precis som USA:s president Donald Trump använder han retoriken mot drogproduktionen för att skapa sig politisk makt. Hans valvinst är en seger för ytterhögern som på kort tid blivit den dominerande politiska kraften i Latinamerika. Från presidenterna i Argentina och Chile till Peru och Ecuador väller nu gratulationerna in till de la Espriella.

Den som är gladast är Trump. På sociala medier skriver USA:s president: ”Han vann stort!”.

Det är inte sant. De la Espriella vann med den minsta marginal på flera decennier. Det skiljer endast en procentenhet till vänsterkandidaten Iván Cepeda, som ännu inte har erkänt sig besegrad. Cepeda vill kontrollräkna rösterna, eftersom det endast skiljer 250 000 röster mellan kandidaterna. Det är inte mycket i ett land med en befolkning på 54 miljoner. Även om vänstern hoppas att kontrollräkningen ska ändra resultatet, tyder det mesta på att de la Espriella blir Colombias näste president.

Resultatet innebär att Colombia blir mer polariserat än någonsin. Den stora utmaningen för ytterhögern blir att skapa stabilitet.

De la Espriella har ingen politisk erfarenhet och kan sälja ut landet till amerikanska intressen. Han har redan sagt att han vill samordna Colombias utrikespolitik med USA:s utrikesminister Marco Rubio, vilket innebär stöd till Israel och Bolsonarofamiljen i Brasilien som i oktober hoppas återta makten över södra halvklotets största land.

De la Espriella gick till val på att han ska försvara fosterlandet, men med tanke på att han blev amerikansk medborgare för tre år sedan, och att han och hans fru köpt en villa i Miami för 60 miljoner kronor, tyder på att han snarare kommer att bli en amerikansk marionett. Många beskriver honom som en ”Miami-playboy”. De la Espriella klär sig i skräddarsydda kostymer och förkastar den colombianska husmanskosten.

Han hotar också den colombianska pressfriheten. Under valkampanjen anmälde han över hundra journalister. Det går inte att avfärda. Colombia har fått sin egen Trump.

Läs mer:
Trumpfavorit utropar sig till segrare i presidentvalet i Colombia

Share.
Exit mobile version