Företaget Axiell, som driver tre av Nackas sex bibliotek, ska upphöra med sin biblioteksverksamhet efter årsskiftet 2026, rapporterar Magasin K.
Följden blir enligt fackförbundet DIK att 38 medarbetare – 20 fast anställda och 18 timanställda – sägs upp. Biblioteken som drabbas är de i Fisksätra, Orminge, och Nacka forum.
Alla Nackabibliotek – även de tre som inte drivs av Axiell – använder i dagsläget Axiells digitala bibliotekssystem, som ska bytas ut på grund av prestandabrister. Detta uppges vara en viktig anledning till att Axiell lämnar och verksamheten nu ska upphandlas på nytt.
Axiells vd Maria Wasing har svarat Magasin K per mejl:
”Detta beslut grundas i att förutsättningarna har förändrats från när vi senaste besvarade upphandlingen för nio år sedan. Axiell har i dag ett tydligt strategiskt fokus på att vara ett internationellt produktbolag”.
Nacka kommun är ensam i landet om att ha upplåtit biblioteksverksamheten till ett privat bolag. Beslutet att lägga ut biblioteken på entreprenad väckte skarp kritik när det kom i början av tiotalet.
Monica Brohede Tellström (L), kommunalråd och kulturnämndsordförande i Nacka, tycker att upplägget har fungerat väl, men är inte säker på att biblioteken kommer att fortsätta drivas privat framöver.
– Det kan också vara så att kommunen själv är med och lägger anbud. Jag ser inget egenvärde i att det är privat, men jag ser ett egenvärde i att det är flera som är med och lägger olika förslag på hur de kan förbättra kvaliteten på biblioteken.
Har ni fått några anbud?
– Jag tror inte att det har kommit in något konkret anbud än. Men det finns intressenter som jobbar på anbud, så det kommer nog.
Magasin K skriver att fackförbundet DIK kritiserat kommunen för att det saknas bestämmelser om ”verksamhetsövergång” i upphandlingen. En sådan hade inneburit att de fyrtiotal anställda, som nu ska sägas upp, enkelt hade kunnat följa med till nästa upphandlare.
Apropå detta säger Monica Brohede Tellström:
– Personalen som jobbar på biblioteken i dag är ju den största tillgången, förutom lokaler och böcker. Och jag kan inte se för mig någon aktör som skulle lägga ett anbud och sen vilja ersätta med annan personal.
När kommer biblioteken vara i drift igen?
– Vi kommer inte ha biblioteken stängda, det är jag helt övertygad om.




