Stockholmsbörsen lyckas hålla sig på plus i den tidiga onsdagshandeln, om än med knapp marginal. En kvart in i handelsdagen är breda OMXSPI upp 0,1 procent, efter att ha tappat drygt 1,2 procent dagen dessförinnan.

Bortom de relativt milda svenska börsrörelserna har det dock stormat rejält på finansmarknaderna de senaste dagarna.

Gnistan ser ut att ha tänts i Sydkorea. I ett pressmeddelande som normalt sett inte skulle ha lett till många höjda ögonbryn uppgav halvledartillverkaren SK Hynix att bolaget kommer att fokusera på att expandera på en annan del av marknaden för datorminnen än de specialiserade komponenter som framför allt används för AI.

Som motivering angavs att det uppstått stora utbudsbrister på den konventionella minnesmarknaden, men beskedet landade alltså som en mindre bomb på börser där de höga värderingarna inom teknik- och AI-sektorn redan lett till oro den senaste månaden.

Samtliga av Wall Streets ledande börsindex stängde tisdagshandeln på minus. Ett välbevakat index över den amerikanska halvledarsektorn, som utgör navet i den AI-drivna börsuppgången, föll med närmare 8 procent. Nasdaqs kompositindex, där tekniksektorn väger särskilt tungt, föll med 2,2 procent.

Rymd- och AI-bolaget Space X, vars rekordstora börsnotering tidigare i juni bidragit till spekulationer om ifall AI-rallyt är en bubbla, föll till exempel tillfälligt under öppningskursen från sin första handelsdag efter att ha rasat markant i början av veckan, men aktien lyckades repa sig och stängde till slut på plus.

Tidigt på onsdagsmorgonen såg Asienbörsen ut att bjuda på en vändning, då bland annat den sydkoreanska börsen steg efter att ha bjudit på ett av sina mest dramatiska ras någonsin dagen innan. Men återhämtningen kom av sig i småtimmarna och aktieindexen faller nu igen.

En faktor är att investerare har börjat ta höjd för högre räntor längre fram, inte minst i USA där den nye Fed-chefen Kevin Warsh överraskade en del bedömare med att fokusera mer än förväntat på den höga inflationen i samband med sitt första räntebesked häromveckan.

Högre räntor brukar normalt sett pressa börsen. Tillväxtsektorer som teknikbolag brukar drabbas särskilt, inte minst i investeringscykler där många börsbolag höja sin belåning för att bekosta till exempel AI-satsningar.

Kombinationen av fallande börser och ett oljepris som letat sig nedåt i takt med att fraktfartyg nu har börjat passera Hormuzsundet i Persiska viken igen skulle dock kunna bidra till att stabilisera räntorna igen.

Även bland bedömare som ser risk för att den AI-drivna uppgången är en bubbla spår många att börserna kan fortsätta stiga ett tag till. Andra ser veckans börsfall som ett tillfälligt bakslag.

– Det har funnits perioder när vinsterna och aktiepriserna har hunnit ikapp varandra, och vi tror att det här är en sådan period. Priserna kommer att börja stiga igen, säger Julian Emanuel, chefsstrateg för aktier på investmentbanken Evercore, till exempel i en intervju med tv-kanalen Bloomberg.

Ett första test kommer på torsdagen, då nya inflationssiffror väntas visa att den amerikanska kärninflationen steg ytterligare något i maj. Dessförinnan ska det amerikanska halvledarbolaget Micron Technology leverera kvartalssiffror som ses som en potentiell vattendelare.

Läs mer:

Linus Larsson: Plötsligt är det allvar – Trump stoppar EU från att använda USA:s AI

Felicia Åkerman: Inte bara oljepriset som får Stockholmsbörsen att svaja

Share.
Exit mobile version