Sommarenkät 2026

Del 1 i artikelserien där DN Kultur intervjuar några av sommarens aktuella kulturpersoner.

Vad gör du i sommar?

– Jag kör cykelsemester i Paris, hela jädra sommaren. Det är jag, min man, två cyklar och alla 20 arrondissement. Det är så lätt att tro att man bara kan ha cykelsemester på landsbygden, men cykelsemester i Paris är enastående. Bra övning för klena nerver också. De är starka som ardennerhästar efter någon vecka.

Hur ser en perfekt sommardag ut?

– Tänk att jag är 55 år, och att båda mina föräldrar lever, är roliga och pigga. Tänk att jag har tre vuxna döttrar, som tycker att jag är rolig. Den perfekta sommardagen är tillsammans med alla dem, nere i torpet i Västergötland. Jag glömmer bort att jag är vuxen, dräller i högar med mina döttrar, simmar i Vänern, läser, skvallrar, har enormt fula kläder, ser min mamma skratta så tårarna rinner och min pappa i kockmössa vid vedspisen.

Vilken känd person, levande eller död, hade du helst spenderat en dag med och vad hade ni gjort?

– Manusförfattaren, regissören, författaren och filmproducenten Nora Ephron. Hon som gav oss ”När Harry mötte Sally”, ”Sömnlös i Seattle” samt ”Julie and Julia”. Jag är som besatt av henne. Vi skulle hänga i Noras makalösa våning i The Apthorp i New York. Sedan skulle hon berätta om sitt liv. Hela dagen. Som vännen Steve Martin sa vid hennes begravning: ”Nora var den man ville läsa, lyssna på, och vara i sällskap med.” Nu har jag chansen.

Andras sommarvanor som du stör dig mest på?

– Jag stör mig mest på min egen vana. Den att jag är rädd för solskydd över 30 samt alltid vill sola. En gammal ovana från 80-talets lättsinta dagar då det inte var farligt att sola. Numera är det farligt, men jag är ett hopplöst vanedjur. Eller ovanedjur kanske man ska säga.

Det pratas mycket om looksmaxxing – vad maxxar du?

– Jag blir livrädd så fort det ska snackas om att maxxa. Jag tror mer på att relaxxa. Tror man missar så mycket så fort man börjar pilla på den maxxande volymknappen. De som vill maxxa livslängden till exempel, och har fullt sjå med att lägga sig vid halv åtta på kvällen i någon tryckkammare, äta hundratals kosttillskott och mäta blodvärden för att tjäna ihop ett par år. Allt medan det roliga livet passerar där utanför. Det är maxxa för mig. Så, nej tack.

Vilken är din bästa sommarrätt?

– Kan vi prata lite om purjolök? Känner att det är något vi gör alldeles för sällan. Äter den gör vi inte heller med någon större passion, tyvärr. För här har du något billigt, enkelt och enormt gott som bara ligger och väntar på dig. Skär en purjolök i tre delar, knyt ihop med steksnöre och koka i lättsaltat vatten, låt svalna helt, ät med krämig citronvinägrett och puderriven parmesan. Himmelskt!

Fakta.Emma Hamberg

Ålder: 55.

Bor: Stockholm.

Gör: Författare.

Bakgrund: Illustratör, programledare och chefredaktör som debuterade som skönlitterär författare 2003 med ”Linas kvällsbok”. Har gett ut många romaner sedan dess, bland annat ”Resten av allt är vårt” (2019), ”Je m’appelle Agneta” (2021) och kokboken ”Au pif” (2024).

Aktuell med: Romanen ”Kastanjekvartetten”, den fristående fortsättningen på ”Kärlekens idioter” (2024). Filmen ”Je m’appelle Agneta” med bland andra Eva Melander och Claes Månsson i rollerna, som kan ses på Netflix.

Vad gör man i en stad på sommaren?

– Man passar på att besöka alla restauranger som envisas med att vara fullbokade i vanliga fall. Det är ju totalt dille på att boka bord månader i förväg. Är man en stackars ”vad ska vi göra ikväll”-människa blir det så tjorvigt allting.

Vilken last skulle du helst bli av med?

– Jag skulle vilja få tillbaka min last att dricka lite för mycket vin och vara vaken halva sommarnatten. Nu, efter klimakteriets röjningar, är jag hopplöst dålig på just denna underbara kombo. Får huvudvärk, kan omöjligt sova längre än till sex på morgonen och annat trist tjafs. Ge mig vinet och nattenlasterna tillbaka – jag saknar er.

Det sveper en analog trend över samhället, vilken hakar du på?

– Jag är den analoga trenden. Har liksom aldrig lyckats hoppa på det där hyperdigitala, ligger hela tiden 27 steg efter. Eller kanske 127. Så haka på mig och ni är mitt i trendens epicentrum.

Medellivslängden är högst i Stockholm, hur gammal tror du att du blir och varför?

– Gud vad bra, jag har oddsen på min sida. Man kan ju ha olika syn på vad ett hälsosamt liv är. Jag tror det allra mest hälsosamma man kan ägna sig åt är att umgås med en massa människor man tycker om, trängas lite med dem runt olika bord där man diskuterar roliga saker, synda en del, promenera ibland, fika länge samtidigt som man tittar på folk, drälla i soffor med sina barn om man har några, gosa med djur, bli tilltufsad av livet men överleva, äta långa middagar, vara kär i den man lever med och bada när man får chansen. Om detta visar sig verkligen vara hälsosamt på riktigt har jag mycket goda chanser att bli runt 101 år.

Vad oroar dig mest?

– Döden, döden, döden, huggormar gömda under solvarma stenar och miljöns minst sagt osäkra framtid.

I år är det valår. Vilken kulturpolitisk fråga är viktigast?

– Men alltså, hur tusan blev kulturen bara en fråga om vinster och kostnader? Kultur är ju en helt annan sorts investering, som man inte kan stoppa in i den typen av tabeller. Det är en investering i livet självt. Allt och alla blir fattigare utan kulturen. Så, det handlar inte om någon enskild fråga, det är ett helt synsätt som måste förändras. Radikalt. Nu. Kanske en liten revolution vore på sin plats?

Vilken historisk tid och plats hade du helst levt i?

– Jag kan inte släppa detta med Nora Ephron. Nu när jag väl öppnat den dörren vill jag bara vara med henne. Så jag väljer den historiska perioden 1980–2000, platsen är Nora Ephrons hus i The Apthorp, New York. Så många spännande människor, förutom Nora, bodde där i huset, och jag ska hänga med dem alla. Samt köpa en jäkla massa snygga kläder, som jag inte ska slänga, utan spara till mina döttrar.

Vad ser du mest fram emot i höst?

– Jag älskar hösten! Då jag har sommaren kvar i kroppen, får använda mina snygga tweedkavajer som jag köpte på min tidsresa till New York och åka runt till olika städer för att prata om min roman ”Kastanjekvartetten”.

Fem snabba.

True crime eller feelgood?

– Feelgood. True crime ger mig lätt en väldigt besk eftersmak.

Quiz eller kubb?

– Quiz! Gärna i lag med mina smarta döttrar och min allmänbildade man.

Melodifestivalen eller fotbolls-VM?

– Melodifestivalen. Roligare kläder, mer hattar och enklare att hänga med i reglerna.

Hängmatta eller barstol?

– En hängmatta mellan två barstolar? Tänk så trevligt.

Är framtiden ljus eller mörk?

– Ljörk.

Läs mer:

Eva Melander spelar frankofilen Agneta: ”Sexscenen är väldigt rolig”

Emma Hamberg: Ibland har man en fasansfull otur

Share.
Exit mobile version