När jag skriver detta är vi inne på sjunde dagen med temperaturer på över 30 grader. 38 stod det på termometern igår. I dag ska det bli 36. I morgon 38.

I vissa delar av Frankrike har temperaturerna nått över 40 grader.

Den här värmeböljan ser enligt landets motsvarighet till SMHI, Météo-France, ut att bli lika lång och svår som den som krävde tusentals liv i augusti 2003. Då var de som avled i första hand äldre och sjuka.

Sedan dess har luftkonditionering installerats på de flesta äldreboenden.

Men inte i skolorna.

I minst 1 800 skolor har nu klassrummen bommats igen – med två veckor kvar till sommarlovet. I ytterligare 10 000 skolor har man anpassat skoldagen efter hettan.

Det franska skolåret är organiserat efter den gamla föreställningen att det bara är i juli och augusti som det kan bli riktigt, riktigt varmt i Frankrike.

Därför har lovet av tradition förlagts till de månaderna. Och investeringarna i luftkonditionering skjutits på framtiden.

Det håller inte längre.

Redan i slutet av maj drabbades Frankrike av en rekordtidig värmebölja. Nu – i juni – är landet mitt uppe i en långvarig hetta som kan bli lika allvarlig som den värsta värmebölja som drabbat Frankrike i modern tid.

Rekordnoteringarna kommer slag i slag.

Måndagsdygnet var det varmaste som noterats i juni månad. Natten mot tisdagen var den hetaste som registrerats över huvud taget i Frankrike sedan mätningarna inleddes 1947, med en medeltemperatur på 21,6 grader, rapporterar Le Monde.

I norra Paris, där jag bor, går allt på halvfart när temperaturen når 35-36 runt lunchtid. En del barn och tonåringar har spring i benen och vattenpistoler i händerna, men vi vuxna vandrar fram som zombies, med halvöppna munnar, krökta ryggar och sävliga steg.

– Jag är bara här i dag för att inte göra mina stamkunder besvikna. Annars skulle jag ha stängt igen och hållit mig hemma, säger min lokala tidningshandlare.

Hon har svettats i sitt tidningsstånd sedan klockan åtta i morse.

Få affärer, restauranger och kaféer har luftkonditionering. De få ställen som har det blir snabbt fulla. Man utbyter tips: det där biblioteket är svalt, den där tempererade mataffären är bra att vistas i.

För det mesta sitter vi bara hemma och flämtar framför fläkten. Eller i skuggan på balkongen, om man har någon.

Till skillnad från i Spanien och Italien har de flesta Parisbor inte någon AC hemma. Man förväntar sig inte att det ska bli så här varmt – inte så tidigt på året, inte så pass länge. Det finns ett slags mentalt motstånd mot att installera AC.

Marine Le Pen, Jordan Bardella och deras högernationalistiska parti Nationell samling tror att det är på väg att förändras, och vill göra politik av det. Nationalisterna lovar AC åt alla, med hjälp av statliga stöd.

Vänstern och mittenregeringen ser det som oansvarigt och kontraproduktivt, då energiförbrukningen som kylaggregaten kräver och den värme de sprider utanför byggnaderna kan förvärra situationen för alla.

Men att det krävs mer och bättre luftkonditionering i skolor och andra offentliga lokaler håller alla med om.

Gabriel Attal, tidigare premiärminister och nu presidentkandidat för Emmanuel Macrons parti Renaissance, erkänner att ”inte tillräckligt har gjorts, och inte tillräckligt snabbt” för att anpassa samhället till klimatförändringarna.

Det känns – rent fysiskt – som en underdrift.

Allt går långsammare när det är så här varmt. Huvudet blir tungt. På radion hör jag forskaren Sylvie Chokron vid institutet CNRS säga att värmen kan leda till ett tillstånd som ”nästan liknar en försämrad intelligens”.

När jag på kvällskvisten vågar mig ut på en promenad knackar jag på hos min granne, en fransklärare i 80-årsåldern. Jag vill se hur det står till och om han behöver hjälp. En matkasse? En baguette?

Grannen uppenbarar sig i bara kalsongerna – något som just den här dagen känns helt naturligt. Han tackar artigt nej – han har ett vårdbiträde som handlar åt honom.

Men det är tufft nu för många äldre, liksom för andra utsatta grupper, som gravida kvinnor och små barn. Nödsamtalen har ökat med omkring 30 procent de senaste dagarna.

Att försöka svalka sig i de få vattendrag där man får bada är inte heller utan risker. Minst 40 personer har omkommit i drunkningsolyckor den senaste veckan i Frankrike, enligt Le Figaro.

Läs mer:

Erik de la Reguera: Klimatförändringarna osynliggörs – för att gå Trump till mötes

Share.
Exit mobile version