För bara två-tre år sedan var det brist på laddplatser och svårt att hitta någonstans att ladda elbilen.

– Det känns inte som att det är ett stort problem längre, säger Björn Hoffmann, kontaktperson för konsumentorganisationen Elbil Sverige i Mälardalen.

Förutom utbyggnaden av laddplatser på gatumark satsar även många parkeringshus på att ha 100 procent laddplatser.

– Det finns till exempel ett vid Tele 2 Arena som har 768 laddstolpar. Där kan man garanterat alltid ladda sin bil, och det finns bra erbjudanden om dagstaxor för bilpendlare, säger Björn Hoffmann.

Att sätta laddstolpar på alla parkeringsplatser gör också att man slipper eventuella konflikter mellan fossilbilister och laddbilister. Man får stå på alla platser oavsett vilken typ av bil man har.

Hoffmann pekar också på att ett antal stationer med snabbladdning nu byggts, senast genom att företaget Nima etablerat sig med två superladdstationer på 300 kilowatt i innerstaden.

Det största problemet numera är i stället att betala för laddningen, eftersom företagen på marknaden ofta har sin egen lösning. Men med de nya EU-reglerna som träder i kraft i april i år följer också krav på hur betalningen ska bli enklare för konsumenter, och även krav på tydlighet när det gäller vad laddningen kostar.

Till skillnad från bensin- eller dieselpriset, kan det nämligen vara stora skillnader på vad man får betala för elen.

Många har inte heller så bra koll på vad en kilowatt el bör kosta.

– Det kan kosta mellan 2 och 9 kronor och ofta får du inte veta vad priset är förrän du har laddat ned en app och lagt in dina kreditkortsuppgifter, säger Björn Hoffmann.

Enligt Elbil Sverige finns det en lösning från Nederländerna, där alla laddföretag måste offentliggöra sina priser och göra dem automatisk nedladdningsbara och tillgängliga på nätet. På det sättet kan fristående appkonstruktörer hämta in data från alla laddplatser och visa vad det kostar just där.

Läs mer här: Laddplatser på gatan tomma mer än halva dygnet i Stockholm

Share.
Exit mobile version