Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
Misstänkte bombmannen i rätten – fick stöd av familjen

Misstänkte bombmannen i rätten – fick stöd av familjen

december 5, 2025
Göteborgsupportrar fälls för blåljussabotage

Göteborgsupportrar fälls för blåljussabotage

december 5, 2025
Hizbollahledaren: ”Felsteg” i samtalen med Israel

Hizbollahledaren: ”Felsteg” i samtalen med Israel

december 5, 2025
Strid om bostadsbyggandet – småhus eller höghus i framtidens Stockholm?

Strid om bostadsbyggandet – småhus eller höghus i framtidens Stockholm?

december 5, 2025
Hansson tog första medaljen: ”Inte 100 procentigt nöjd”

Hansson tog första medaljen: ”Inte 100 procentigt nöjd”

december 5, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Halkbanan fyller 50 år: ”Det avgör om du klarar dig”
Sverige

Halkbanan fyller 50 år: ”Det avgör om du klarar dig”

NyhetsrumBy Nyhetsrumseptember 6, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
Halkbanan fyller 50 år: ”Det avgör om du klarar dig”

En grupp elever står redo för att köra på vattenbanan igen – den här gången i lite högre hastighet. En av dem är 18-åriga Malin Ronnhammar.

– Det känns bra, men det är lite nervigt, säger hon.

Att köra på halkbana är en del av ”risktvåan”, där elever får lära sig hantera riskfyllda situationer. Men så har det inte alltid varit. I år är det femtio år sedan halkbanan blev ett obligatoriskt moment i körkortsutbildningen i vissa delar av Sverige, däribland Stockholm.

– Det tog ganska lång tid att komma fram till den utbildning vi har i dag, säger Hans Löfgren, vd på Stockholms trafiksäkerhetscenter Gillinge AB.

Bild 1 av 3

Bild 2 av 3

Bild 3 av 3

Gillingebanan är Sveriges näst äldsta halkbana och invigdes år 1975 av kung Carl XVI Gustaf. Fem decennier senare ser utbildningen helt annorlunda ut.

– Man har i princip vänt upp och ner på hela utbildningen. I stället för att lära ut hur man manövrerar fordonet är fokuset i dag på att undvika de situationerna helt, säger Hans Löfgren.

Utbildningen består till stor del av hur man förhindrar risker i trafiken – och om att ge sig själv rätt förutsättningar, säger Löfgren.

– Vi vill skapa en levande diskussion mellan eleverna, inte bara godkänna eller underkänna elever så som man gjorde förr.

Men även tekniken har förändrats sedan 1975. I dag används bara elbilar för halkkörningen på Gillinge – allt för att hänga med i tiden.

– Moderna bilar är så utrustade att du knappt märker att det gått snett förrän du ligger i diket. Därför är riskerna så viktiga att prata om.

Bild 1 av 3

Bild 2 av 3

Bild 3 av 3

Ute på halkbanan blöter vattensprinkler ner vägbanan med jämna mellanrum. I det gula kontrollhuset sitter läraren Enrique Eklund Gonzalo och ger eleverna klartecken för att köra iväg.

– Det är många som blir förvånade över hur lång bromssträckan egentligen är, säger han.

Han har jobbat här i fem år. Det är både mötet med elever och att få lära ut trafiksäkerhet som är det roliga med jobbet. Hans främsta tips: tänk på hastigheten.

– Det är hastigheten som avgör om man klarar sig eller inte, säger han.

Pierre Kronberg är en av eleverna som kör på halkbanan. En lärorik men lite läskig erfarenhet han tror att många kan ha nytta av.

– Man blir lite förvånad över att det tar så lång tid att bromsa. Det hade nog varit bra om de som redan har körkort får gå igenom det här igen, säger han.

Varje år utbildas knappt tjugo tusen bilförare på Gillinge. Genom åren har både polis, militär och brandkår haft fortbildning här.

– Det här är skitroligt och skitviktigt. Många minns sin halkkörning. Den har ofta gett stora intryck och det finns en tanke bakom det. Vi vill att man ska komma ihåg riskerna, säger Hans Löfgren.

Gillinge halkbana

Anläggningen är Sveriges näst äldsta halkbana, efter Stora Holm Trafikövningsplats i Göteborg.

När banan invigdes år 1975 bestod den av två banor och drevs genom ett samarbete mellan sex kommuner. Några år senare öppnade en tredje bana för bussar.

1984 köptes anläggningen av Sveriges Trafikskolors Riksförbund.

Ytterligare en bana invigdes år 2006, då av prins Carl Philip.

I dag är anläggningen 220 000 kvadratmeter stor.

Källa: Stockholms Trafikcenter Gillinge.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Efter lagändringen – användandet av lustgas minskar

Efter lagändringen – användandet av lustgas minskar

Sverige december 5, 2025
Självhypnos kan minska värmevallningar i klimakteriet

Självhypnos kan minska värmevallningar i klimakteriet

Sverige december 5, 2025
Flera myndigheter sågar regeringens förslag om utsläpp av uran

Flera myndigheter sågar regeringens förslag om utsläpp av uran

Sverige december 5, 2025
Professorns teori ska förklara vad som händer efter döden – anklagas för pseudovetenskap

Professorns teori ska förklara vad som händer efter döden – anklagas för pseudovetenskap

Sverige december 5, 2025
Sverige fasar ut bistånd till fem länder – pengarna ska gå till Ukraina

Sverige fasar ut bistånd till fem länder – pengarna ska gå till Ukraina

Sverige december 5, 2025
Kockar och mat fastnade i hiss – dagar innan Nobelfesten

Kockar och mat fastnade i hiss – dagar innan Nobelfesten

Sverige december 5, 2025
Vill kunna ta gängtoppars medborgarskap

Vill kunna ta gängtoppars medborgarskap

Sverige december 5, 2025
Avhopparen lämnade gängvåldet bakom sig: ”Biskops är för blodigt”

Avhopparen lämnade gängvåldet bakom sig: ”Biskops är för blodigt”

Sverige december 5, 2025
Nya S-toppen om ”tvångsblandningen”: Desperat skrämselpropaganda

Nya S-toppen om ”tvångsblandningen”: Desperat skrämselpropaganda

Sverige december 4, 2025

Redaktörens Val

Göteborgsupportrar fälls för blåljussabotage

Göteborgsupportrar fälls för blåljussabotage

december 5, 2025
Hizbollahledaren: ”Felsteg” i samtalen med Israel

Hizbollahledaren: ”Felsteg” i samtalen med Israel

december 5, 2025
Strid om bostadsbyggandet – småhus eller höghus i framtidens Stockholm?

Strid om bostadsbyggandet – småhus eller höghus i framtidens Stockholm?

december 5, 2025
Hansson tog första medaljen: ”Inte 100 procentigt nöjd”

Hansson tog första medaljen: ”Inte 100 procentigt nöjd”

december 5, 2025
Efter lagändringen – användandet av lustgas minskar

Efter lagändringen – användandet av lustgas minskar

december 5, 2025

Senaste Nytt

Karl Dalén: Så fick Trump till slut sitt gyllene fredspris

Karl Dalén: Så fick Trump till slut sitt gyllene fredspris

december 5, 2025
DN väljer: Här är veckans bästa låtar, vecka 49

DN väljer: Här är veckans bästa låtar, vecka 49

december 5, 2025
Sverige utslaget i VM – vann förgäves

Sverige utslaget i VM – vann förgäves

december 5, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?