Lagen om självständigt förverkande trädde i kraft i slutet av 2024 och innebär att Polisen kan ta egendomar, som till exempel bilar och kapitalvaror, från ägaren. Kravet är att det är ”klart mer sannolikt” att ägaren har skaffat egendomen med pengar från kriminalitet.
Det behövs alltså ingen brottsmisstanke för att en person till exempel ska kunna bli av med sin bil.
Som en direkt följd av den nya lagen har Polisen i dagsläget ett 70-tal bilar i beslag. Det säger Karin Jensen, sakkunnig inom kriminell ekonomi på Nationella Operativa avdelningen, Noa.
– Det här är alltså så många bilar vi har i beslag just nu inom ramen för ett renodlat självständigt förverkande. Men självständigt förverkande kan också dömas ut inom ramen för ett brottmål i domstol.
Vad är det då som gäller för att polisen ska få ta en bil?
– Även om det inte finns en misstanke om brott kan det finnas anledning att anta att en bil till exempel kommer från intäkter från brottslig verksamhet. I ett sådant fall kan vi inleda ett självständigt förverkande. Men det ska också stå i proportion för kostnaden för att utreda och vad egendomen är värd.
Innebär det att det är mindre risk att bli av med sitt fordon om man åker omkring i en gammal skruttbil?
– Ja och nej. En viktig faktor är också om det rör sig om en av våra mest strategiskt viktiga individer, då kan det finnas anledning att beslagta även en mindre värdefull bil.
Enligt Karin Jensen har den nya lagstiftningen och beslagen bidragit till att kriminella i viss mån har ändrat sitt beteende.
– Vi har sett olika effekter, bland annat att man använder sig av hyrbilar i större utsträckning samt en dämpad vilja att stoltsera med sina bilar, säger Karin Jensen.
Ett annat verktyg som myndigheterna har är att polisen i samarbete med Kronofogdemyndigheten gör en så kallad utmätning på distans. Det kan till exempel vara så att det inte finns skäl för självständigt förverkande, men att en person som kontrolleras har skulder hos Kronofogden.
Den här möjligheten har funnits sedan augusti 2022 och under det året utmättes egendom för 32 miljoner kronor. I fjol landade beloppet på 115 miljoner kronor och under första halvåret i år är man uppe i drygt 67 miljoner kronor.
– Det verkar som att vi åtminstone kommer att nå 115 miljoner i år, kanske mer. Av det totala värdet vi utmätte förra året kom 90 procent från bilar, alltså drygt 100 miljoner kronor, säger Johannes Paulson, nationell samordnare mot brott på Kronofogdemyndigheten.
– Polisen jagar inte tillgångar för oss, de har ett eget syfte att undersöka vissa personer som misstänks för organiserad brottslighet till exempel. Men om polisen upptäcker personer med skulder så kan polisen fungera som vår förlängda arm. De kan ringa mitt i natten, vi svarar alltid, säger Johannes Paulson.
Vad händer om bilen är registrerad på en annan person?
– Det spelar egentligen inte så stor roll. Det är besittningen som är avgörande, hur personen i fråga använder bilen och hur ofta och så vidare. Vi utmäter många bilar på besittning.
De bilar som tas i beslag av Polisen säljs via återförsäljare och pengarna går till statskassan. Kronofogden har däremot egen försäljning via auktioner på sin hemsida.
– Vi kan visa bilarna men har tyvärr inte möjlighet att erbjuda några provkörningar. De är värderade och köps i befintligt skick, så det får man ta i beaktande när man lägger bud.
Vilka bilar är vanligast?
– Det rör sig oftast om exklusiva versioner från märken som BMW, Audi, Mercedes, fina Volvo-modeller och Tesla, säger Johannes Paulson.
Läs mer om mobilitet och transportsektorns gröna omställning på di.se/mobilitet















