Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
USA-sändebudet Witkoff har anlänt till Berlin

USA-sändebudet Witkoff har anlänt till Berlin

december 14, 2025
Nordisk kost överraskar i ny studie – kan vända två sjukdomar samtidigt

Nordisk kost överraskar i ny studie – kan vända två sjukdomar samtidigt

december 14, 2025
Karin Bojs: Välgjord vetenskap väger tyngre än tyckande

Karin Bojs: Välgjord vetenskap väger tyngre än tyckande

december 14, 2025
Skjutning på Bondi Beach – flera bekräftas döda

Skjutning på Bondi Beach – flera bekräftas döda

december 14, 2025
Vändningen: Liten risk för elbrist i vinter

Vändningen: Liten risk för elbrist i vinter

december 14, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Göteborg nobbar mer trängselskatt: Låt en kommission utreda Västlänken
Ekonomi

Göteborg nobbar mer trängselskatt: Låt en kommission utreda Västlänken

NyhetsrumBy Nyhetsrumseptember 18, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
Göteborg nobbar mer trängselskatt: Låt en kommission utreda Västlänken

Trafikverkets besked på torsdagen att häva kontraktet med konsortiet WLC som sedan sju år tillbaka ansvarat för bygget av den drygt tre kilometer långa etappen Korsvägen, innehöll också en ny kostnadsprognos:

49,3 miljarder i 2025 års prisnivå – att jämföra med budgeten som sattes 2009 på 20 miljarder. I dagens kostnadsnivå motsvarar det 34 miljarder och skulle innebära en ökning med 45 procent.

Hur de omkring 15 miljarder som alltså fattas i dag ska finansieras måste regeringen avgöra och Trafikverkets eget förslag skickas in om en dryg vecka.

De förhandlingar med Västlänkens övriga avtalsparter, Västra Götalandsregionen, Göteborgs stad och Region Halland, om att bidra till att täppa igen budgethålet avbröts i praktiken för ett år sedan då särskilt Göteborgs stads politiska ledning gjorde klart att ansvaret helt ligger hos byggherren, alltså Trafikverket och staten.

DN har tidigare skrivit att Trafikverkets företrädare öppnat för en höjning och förlängning av trängselskatten. Men även där säger Göteborg fortsatt nej.

– Vår hållning är att det inte ska tas ut mer trängselskatt än avtalat, säger kommunstyrelsens ordförande Jonas Attenius (S).

Den politiker som hårdast drivit motståndet mot den 6,6 kilometer långa pendeltågstunneln med tre underjordiska stationer är det lokala partiet Demokraternas Martin Wannholt.

– Det ska inte tas ut mer trängselskatt än de ursprungliga 14 miljarderna i 2009 års prisnivå, sedan ska den skatten avvecklas, säger Wannholt.

Han anser också att det behövs en oberoende kommission som nu reder ut vad som egentligen hänt.

– Varken jag eller någon annan på utsidan kan veta säkert vad som är rätt här. Men jag är rädd att Trafikverket nu skickat ett nytt bondeoffer, NCC, för att dölja sina egna tillkortakommanden. Jag befarar också att man om ett par år kommer tillbaka och säger att än fler miljarder behövs och att tunneln inte blir klar förrän 2035.

Något behov i dag av en kommission som utreder Västlänken ser dock inte vare sig S-ledaren Jonas Attenius eller Moderaternas Axel Josefson, säger de till DN.

– Bygget är Trafikverkets fråga, säger Josefson.

– Vi har en bred samsyn i Göteborg om att fördyringarna är statens och de upphandlade byggjättarnas fråga att lösa. Nu måste regeringen ge besked om hur de ska hantera situationen, säger Attenius.

Läs mer:

Västlänken kan kosta 56 miljarder

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Vändningen: Liten risk för elbrist i vinter

Vändningen: Liten risk för elbrist i vinter

Ekonomi december 14, 2025
Så blir bostadsmarknaden 2026

Så blir bostadsmarknaden 2026

Ekonomi december 14, 2025
Harrys familj letar hus i Luleå: ”Känns lite nervöst”

Harrys familj letar hus i Luleå: ”Känns lite nervöst”

Ekonomi december 14, 2025
Hon bytte stan mot ett hållbart liv på landet: ”Sparat för den här friheten”

Hon bytte stan mot ett hållbart liv på landet: ”Sparat för den här friheten”

Ekonomi december 13, 2025
Volvos lyxjakt – statusbilen som kanske inte behövs

Volvos lyxjakt – statusbilen som kanske inte behövs

Ekonomi december 13, 2025
”Lidar ger oss möjligheten att uppdatera bilen”

”Lidar ger oss möjligheten att uppdatera bilen”

Ekonomi december 13, 2025
Kinas exportstopp pressar Europa – LKAB växlar upp i Luleå

Kinas exportstopp pressar Europa – LKAB växlar upp i Luleå

Ekonomi december 13, 2025
Ny tullavgift på paket från Shein och Temu

Ny tullavgift på paket från Shein och Temu

Ekonomi december 12, 2025
Prognos: Mer konsumtion lyfter svensk ekonomi

Prognos: Mer konsumtion lyfter svensk ekonomi

Ekonomi december 12, 2025

Redaktörens Val

Nordisk kost överraskar i ny studie – kan vända två sjukdomar samtidigt

Nordisk kost överraskar i ny studie – kan vända två sjukdomar samtidigt

december 14, 2025
Karin Bojs: Välgjord vetenskap väger tyngre än tyckande

Karin Bojs: Välgjord vetenskap väger tyngre än tyckande

december 14, 2025
Skjutning på Bondi Beach – flera bekräftas döda

Skjutning på Bondi Beach – flera bekräftas döda

december 14, 2025
Vändningen: Liten risk för elbrist i vinter

Vändningen: Liten risk för elbrist i vinter

december 14, 2025
Maja Alskog Bredberg: Vill du veta vad som döljer sig i julchokladen?

Maja Alskog Bredberg: Vill du veta vad som döljer sig i julchokladen?

december 14, 2025

Senaste Nytt

Har Fifa infört reklampauser i fotboll – i smyg?

Har Fifa infört reklampauser i fotboll – i smyg?

december 14, 2025
Så blir bostadsmarknaden 2026

Så blir bostadsmarknaden 2026

december 14, 2025
Herr B: Väntar man tillräckligt länge får Johnny Marr sista ordet

Herr B: Väntar man tillräckligt länge får Johnny Marr sista ordet

december 14, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?