3 600 personer fick på lördagen vandra längs järnvägsrälsen som nu gjuts på plats i pendeltågstunneln Västlänkens blivande underjordiska station Centralen i Göteborg.
Norskt skiffer på väggarna. Italiensk marmor på perronggolven. Mässingsdetaljer. Armaturer i taket som skapar känslan av dagsljus.
– Hela stationen ligger som i en hängmatta i leran. Vi har 100 meter ner till fast botten, men med lasterna från byggnaderna rakt ovanför oss ska stationen inte flyta upp, det kommer att vara robust, berättade Trafikverkets platschef Mikael Larsson under rundvandringen.
Förutom allmänhet deltog Trafikverkets ledning med generaldirektör Roberto Maiorana i spetsen, chefen för Stora projekt Patrick Guné och Västlänkenbyggets chef Bo Larsson. Men lyssnade gjorde också chefer inom Göteborgs stad som Henrik Kant, Kristina Lindfors och Magnús Sigfússon.
”Öppet hus” i den station som blir den enda i Västlänken som håller tidtabellen – öppning på luciadagen nästa år – var av stor betydelse för myndigheten som längre frestat på tålamodet bland Göteborgs invånare på grund av en uppgrävs stad och larmen om förseningar och fördyringar.
För bara åtta dagar sedan gav generaldirektören Maioranas nära medarbetare Patrick Guné det dramatiska beskedet att Trafikverket häver avtalet med konsortiet WLC, lett av svenska byggjätten NCC, som ansvarat för etapp Korsvägen, en annan av de tre underjordiska stationerna.
Då sa både Guné och Västlänkenchefen Bo Larsson att man, trots det, håller fast vid att hela Västlänken ska kunna öppnas i december 2030. Den bedömningen har väckt många frågor om den alls är realistisk.
Den frågan kommer Västlänkens ledning också att få till veckan under ett möte med kommunstyrelsen i Göteborg där det finns oro för att andra stora projekt, som bygget av Svenska Mässans fjärde torn och det planerade nya arenaområdet, ska hindras av tunnelarbetena.
Men 2030 gäller. Det görs nu klart.
– Arbetena vid Korsvägen är redan i gång igen, vi har kontrakterat en entreprenör för det som kallas våtschaktet där de arbetar med dykarteam under vatten. Alla i branschen upplever vi är positiva att hjälpa till, sa Patrick Guné, som i verkledningen ansvarar för Västlänken.
Han sa också att de ”utnyttjar alla möjligheter” inom lagen om offentlig upphandling.
– Det gör vi för att kunna öppna 2030, jag upplever att ingen vill sätta käppar i hjulet för det.
Med gula Trafikverksjackan på sa generaldirektör Roberto Maiorana att han ”är nöjd med att få de här beskeden” om 2030 från projektledningen. Intill honom stod Västlänkenchefen Bo Larsson.
– Jag är glad för att Bo står upp för jobbet här och när jag får höra från göteborgare som är här i dag som säger att de är glada för utvecklingen tror jag faktiskt att de är representanter för de flesta i stan, sa Maiorana.
Men hävningen av kontraktet vid Korsvägen med NCC-ledda WLC, där Trafikverket förvarnat om krav i miljardklassen och NCC:s koncernchef svarat med att det väntar en lång process i domstol, har också väckt frågor bland trafikpolitiker i riksdagen.
Företrädare för Tidöpartierna har nyligen bett om information om hävningen.
– De har velat veta varför vi tog det beslutet, men även om hur vi ser på läget i andra projekt, säger Patrick Guné.
Medan diskussionen i Göteborg pågår om när den 6,6 kilometer långa tunneln, som i dagsläget beräknas kosta mellan 49 och 56 miljarder – beroende på hur mycket som Trafikverket lyckas kräva tillbaka av byggbolagen – arbetar Göteborg stad med en risk- och sårbarhetsanalys.
Det säger Göteborgs stads Magnús Sigfússon, kommunens ”öga” in i Västlänken.
– Jag ser i dag ingen anledning att ifrågasätta Trafikverkets bedömning om 2030, de sitter ju inte bara och gissar. Men samtidigt måste vi förbereda oss på alla möjligheter om det inte blir så. Vi har till exempel en extrem logistik kring Korsvägen och det planerade arenaområdet intill som ska synka.
Under promenaden genom den blivande underjodiska stationen fick Trafikverkets generaldirektör en mental klapp på axeln av bland andra Johan Hansén, som kallar sig ”vanlig göteborgare”.
– Jag är en av de som tycker att det blir bra med Västlänken, sa han till Roberto Maiorana.
– Det är för mycket kortsiktigt tänkande i samhället överlag, och det finns värre saker än en försenad tågtunnel.
















