Striden mellan Nelly och den kinesiska e-handelsgiganten Shein har pågått sedan förra året. Det började med att kunder slog larm om att Shein använde företagets bilder för att marknadsföra sig mot den svenska marknaden.
Nelly svarade då med att stämma för upphovsrättsintrång och under fredagen kom domen i Marknads- och patentdomstolen.
Den förbjuder bolaget Infinite Styles Ecommerce, som står bakom Shein, att använda de aktuella fotografierna med hot om vite på en halv miljon kronor.
Men det finns även ytterligare två bolag inom koncernen som Nelly vill hålla ansvariga för intrången, eftersom de samverkar kring varumärket.
I den frågan fastslår domstolen att bolagen medverkat till intrånget, men ogillar kraven eftersom alla förutsättningar för att utfärda vite inte uppfylls.
Nellys vd Helena Karlinder-Östlundh är förvånad över domen.
– Och givetvis också besviken och lite arg. Hur kan man få rätt i sak och ändå dömas att betala någon annans rättegångskostnader?
Hon syftar på att de nu tvingas ersätta Shein med runt 1 miljon kronor medan motparten ska ersätta dem med runt 600 000 kronor.
Helena Karlinder-Östlundh menar att den här typen av bolagsstrukturer gör det lättare att ducka svenska regelverk.
– Jag tycker att det här är helt bak och fram. De här intrången kunde inte begås utan de här två bolagen som har varumärket och plattformen.
Shein har blivit synonymt med så kallad ”fast fashion”, vilket anspelar på snabb produktion av billiga kläder med negativ påverkan på människor och miljö.
DN har tidigare besökt Sheins fabriker i Kina där arbetare vittnat om låga löner och tuffa arbetsförhållanden. Konsumentverket, tillsammans med liknande europeiska parter, har även kritiserat företaget för att vilseleda och pressa konsumenter till köp.
Omsättningen uppgår till hundratals miljarder, vilket gör att hotet om svenskt vite på en halv miljon kronor får anses mindre betungande. För Nelly handlar det dock inte bara om böterna utan om principen.
Helena Karlinder-Östlundh säger att omkostnader för rättegången varit höga, och spår att domen kan leda till att andra företag inte vågar ta upp kampen.
– Det här uppmuntrar inte direkt dem som utsätts för att driva frågan, men det uppmuntrar Shein att fortsätta, säger hon.
Ska ni överklaga?
– Magkänslan säger ja, men vi har haft stora kostnader redan, så vi måste prata ihop oss om detta.
Nelly är inte det enda modebolaget som tagit upp striden med Shein. Sedan två år tillbaka driver även H&M en rättstvist i Hongkong kopplad till intrång i upphovsrätten.
H&M uppger i ett mejl till DN att de inte kan kommentera ärendet eftersom tvisten fortfarande pågår.
DN har sökt Shein.















