Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
S-toppen: ”Utvecklingen har vänt i Kista”

S-toppen: ”Utvecklingen har vänt i Kista”

december 20, 2025
Christine Falkenland: ”Det finns väldigt mycket litterärt att hämta i psykoanalysen”

Christine Falkenland: ”Det finns väldigt mycket litterärt att hämta i psykoanalysen”

december 20, 2025
Johan Croneman: Har svensken i det enorma gråa skägget vad som krävs i ”Ally Pally”?

Johan Croneman: Har svensken i det enorma gråa skägget vad som krävs i ”Ally Pally”?

december 20, 2025
Det här har de släppta Epsteinfilerna visat hittills

Det här har de släppta Epsteinfilerna visat hittills

december 20, 2025
EKG: Julen räddad – på nionde försöket

EKG: Julen räddad – på nionde försöket

december 20, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Vill ha direktflyg från Kina – för miljöns skull
Ekonomi

Vill ha direktflyg från Kina – för miljöns skull

NyhetsrumBy Nyhetsrumoktober 7, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
Vill ha direktflyg från Kina – för miljöns skull

Varje dag strömmar miljontals paket från kinesiska e-handelsföretag som Temu och Shein in till flygplatser i Europa. Den senaste tiden har politiker i såväl Sverige som resten av EU krävt att handeln försvåras.

Samtidigt planerar man på den region- och kommunägda flygplatsen i Örebro att skaffa en kinesisk flyglinje, vilket Affärsvärlden var först med att berätta. Målet: att i början av 2026 kunna ta emot paketen från lågprisjättarna i Sverige.

Enligt en granskning gjord av Affärsvärlden kommer många av paketen i dag med flyg till Belgien. Där lastas de över till lastbilar som kör paketen till Sverige.

Örebro flygplats har under flera års tid haft en ansträngd ekonomi och varit beroende av ekonomiskt stöd från kommunen och regionen. En kinesisk flygfraktlinje skulle vara en lösning på det samtidigt som onödiga transportsträckor kapas, menar Johan Ljungberg, ansvarig för affärs- och strategiska projekt på flygplatsen.

– Vi har fått en skarp förfrågan från ett stort asiatiskt flygbolag som vill upprätta en flyglinje här. Det skulle trefaldiga vår omsättning. Paketen kommer ju in i Sverige oavsett. Att de ska komma via lastbilar från andra EU-länder i stället är en väldigt dålig lösning på alla sätt, säger han.

Men det svenska Tullverket sätter käppar i hjulet för flygplatsen. Detta genom en tolkning av EU:s tullregler som flygbranschen menar är extrem.

Det hela handlar om hur paket som kommer till EU ska identifieras och registreras. Till flygplatserna anländer stora boxar med tusentals små paket i. Andra EU-länder tolkar regelverket som att man bara behöver skanna och registrera den stora boxen. Det svenska Tullverket kräver i stället att varje enskilt paket plockas ur och registreras för sig.

Det tar betydligt längre tid och Johan Ljungberg menar att detta tvingar fraktbolagen att ta onödiga omvägar.

– Nu går det snabbare för fraktbolagen att flyga till andra EU-länder och sedan köra in varorna med lastbil, säger han.

Flygplatsen kämpar nu för att få Tullverket att ändra sin tolkning. Men Tullverket håller inte med om att den är överdriven.

– För att vi ska ha ordning på vad som kommer in i landet och känna oss trygga med tullövervakningen behövs det att varje enskild försändelse registreras. Därför har vi gjort den här tolkningen, säger Carina Asplund, chef för Tullverkets Uppbördsavdelning.

Flygbranschen menar att er tolkning tvingar fraktbolagen att ta omvägar, vilket leder till onödiga transportutsläpp. Vad tänker ni kring det?

– Vi kan inte ha en åsikt om hur varorna transporteras. Vår uppgift är att kontrollera varuflödet.

Flygplatsens initiativ har fått stark kritik, bland annat från Svensk Handel som menar att det underlättar införseln av varor som är skadliga och sätter konkurrensen ur spel.

Sofia Larsen, vd för Svensk Handel, tycker att resonemanget om att paketen kommer in oavsett är feltänkt.

– Jag förstår inte det resonemanget. Bara för att andra tar vissa beslut behöver man inte själv göra det. Det är väldigt kortsiktigt tänkt av flygplatsen och det är en märklig fråga att driva när det är högtryck i Bryssel på att ändra lagstiftningen.

Johan Ljungberg ser inga problem med att driva frågan samtidigt som förutsättningarna för handel från lågprisjättarna när som helst kan ändras.

– Vi har inga problem med att EU-lagstiftningen ändras, det handlar bara om att vi vill ha samma förutsättningar som övriga EU-länder att ta emot paketen, säger han.

Läs mer om hållbarhet

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

S-toppen: ”Utvecklingen har vänt i Kista”

S-toppen: ”Utvecklingen har vänt i Kista”

Ekonomi december 20, 2025
”Sveriges snålaste man”: Så fixar du en billigare jul

”Sveriges snålaste man”: Så fixar du en billigare jul

Ekonomi december 19, 2025
Hushållen lägger mer på julen – och köper julklapparna tidigare

Hushållen lägger mer på julen – och köper julklapparna tidigare

Ekonomi december 19, 2025
Ekonomer: Så ska du göra med bolånet nu

Ekonomer: Så ska du göra med bolånet nu

Ekonomi december 19, 2025
Nya regler för bolånetagare – experter spår stigande priser

Nya regler för bolånetagare – experter spår stigande priser

Ekonomi december 18, 2025
Carl Johan von Seth: Riksbanken står still – men regeringen höjer räntan

Carl Johan von Seth: Riksbanken står still – men regeringen höjer räntan

Ekonomi december 18, 2025
”Alla särkullbarn ska få lika stort arv – hur gör vi?

”Alla särkullbarn ska få lika stort arv – hur gör vi?

Ekonomi december 18, 2025
Sveriges Konsumenter larmar: Dold reklam om skräpmat sprids av influerare

Sveriges Konsumenter larmar: Dold reklam om skräpmat sprids av influerare

Ekonomi december 17, 2025
Byggjätte kräver miljardbelopp för Västlänken: ”Djupt besvikna på Trafikverket”

Byggjätte kräver miljardbelopp för Västlänken: ”Djupt besvikna på Trafikverket”

Ekonomi december 17, 2025

Redaktörens Val

Christine Falkenland: ”Det finns väldigt mycket litterärt att hämta i psykoanalysen”

Christine Falkenland: ”Det finns väldigt mycket litterärt att hämta i psykoanalysen”

december 20, 2025
Johan Croneman: Har svensken i det enorma gråa skägget vad som krävs i ”Ally Pally”?

Johan Croneman: Har svensken i det enorma gråa skägget vad som krävs i ”Ally Pally”?

december 20, 2025
Det här har de släppta Epsteinfilerna visat hittills

Det här har de släppta Epsteinfilerna visat hittills

december 20, 2025
EKG: Julen räddad – på nionde försöket

EKG: Julen räddad – på nionde försöket

december 20, 2025
Sista konserten för Refused: ”Bandet är inte bra för vår relation”

Sista konserten för Refused: ”Bandet är inte bra för vår relation”

december 20, 2025

Senaste Nytt

Marocko är fotbollens nya stormakt – men protesterna har rasat

Marocko är fotbollens nya stormakt – men protesterna har rasat

december 20, 2025
Oscar Jonsson: Det börjar göra ont på riktigt för Ryssland ekonomiskt nu

Oscar Jonsson: Det börjar göra ont på riktigt för Ryssland ekonomiskt nu

december 20, 2025
Jens Linder: Planera för plats för det söta

Jens Linder: Planera för plats för det söta

december 20, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?