Fem år har gått sedan Arbetsförmedlingen reformerades i grunden som ett resultat av januariavtalet. I stället för att i egen regi hjälpa de arbetslösa började myndigheten slussa ut dem till externa leverantörer, ofta privata företag, som ska hjälpa människor till jobb.
Många av dem har inte lyckats leverera på uppdraget de har åtagit sig – en del har inte fått ut mer än 2 procent av deltagarna i arbete – men har ändå kunnat se pengarna rulla in utan att Arbetsförmedlingen agerat.
Först i maj tidigare i år grep Arbetsförmedlingen in och stoppade 94 avtal med över 50 leverantörer som hade underpresterat inom satsningen Rusta och Matcha.
Det är den största av myndighetens arbetsmarknadspolitiska insatser. Sedan 2020 har närmare 7,7 miljarder kronor betalats ut till aktörerna inom programmet. Förra året hade de i genomsnitt fått ut 32 procent av sina deltagare i arbete eller studier sex månader efter påbörjad insats.
Det är underkänt, medger Arbetsförmedlingens inköpschef Martin Kruse och lovar att det kommer att göras ytterligare kontroller och fler hävningar framöver.
– Vi tycker att det skulle vara ett högre snittresultat och det är delvis därför vi tagit fram möjligheten att avsluta avtal som är för dåliga, säger Martin Kruse.
De 54 företagen som inte har uppnått minimikraven har tagit emot runt 148 miljoner kronor via avtalen.
– Det är inte alls bra. Det är en svår tjänst och vi hoppas att leverantörerna får upp ögonen för att det här är på allvar och att det krävs en tydlig idé om hur man ska jobba och lyckas.
Är det många som kommer in utan att veta hur de ska agera men ser en chans att tjäna pengar?
– Det finns mycket som tyder på det.
Men det är alltså först nu, flera år efter att satsningen sjösatts, som Arbetsförmedlingen reagerar.
– Om frågan är varför vi inte började dag ett med det här så är svaret att vi behövde mer kunskap, och vi hade kanske trott att det i större utsträckning skulle vara självsanerande utifrån att vi betalar för resultat.
Ersättningsmodellen består av en grundersättning och en större del resultatersättning. Tanken är att företag som inte lyckas få folk i arbete inte ska ha råd att stå kvar som leverantör.
Men personer med insyn i branschen som DN har varit i kontakt med vittnar om att det går att få ihop det ändå.
– Om du ska få ihop kalkylen som ersättningsmodellen ser ut i dag behöver du ha en bemanning som motsvarar en coach på 40–50 deltagare. Ska du göra ett riktigt bra jobb som coach ska du ha max 30 deltagare, förklarar en vd på ett av de större företagen.
– Men du kan också lätt få ihop det och tjäna pengar utan resultat om du hela tiden får in nya deltagare samtidigt som du skär i personalkostnader och fuskar med tider, fortsätter han.
Han pekar också på risken att bolag som fått avtal hävda lätt kan dyka upp i ny skepnad eller slussa deltagare till systerbolag som fortfarande har avtal.
– Det är alldeles för få som sparkas ut, och flera av de som har sparkats ut har startat nya bolag och flyttat över verksamheten dit. Det vet vi, säger vd:n.
Martin Kruse uppger att flera företag ansökt om nya avtal i samma leveransområden efter att de förra hävts. Han uppskattar att de hittills meddelat mellan 10–20 avslag.
– Har vi 100-procentig kontroll varje dag på varje plats? Nej, det har vi inte men jag vill påstå att vi kraftfullt ökat vår förmåga att ringa in dem vi ska titta närmare på, säger han och tillägger:
– Vissa varumärken dyker upp lite oftare än andra och dem har vi möjlighet att titta närmare på framgent, även i andra perspektiv.
Sedan 2020 och fram till mitten av september i år har runt 28 500 anmälningar inkommit mot Arbetsförmedlingens leverantörstjänster. Larmen domineras av klagomål inom Rusta och Matcha, dess föregångare Stöd och Matchning och tolktjänster.
Borde ni inte ha agerat mot företagen tidigare?
– Jag tror att det hade varit svårt att ta fram modellen så att det träffar rätt. Men klagomålen gäller också många andra saker, inte enbart låga resultat, och det har vi jobbat med längre.
Martin Kruse öppnar för att även för att skruva på ersättningsmodellen.
– De som är skickliga och lyckas väl ska ha en bättre utväxling och de som inte är duktiga ska inte ha en lönsam affär, säger han.
Läs mer:
Stor leverantör till Arbetsförmedlingen utreds för avtalsfusk















