Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
Erik Esbjörnsson: Nigerias stridsflyg i Benin en markering mot juntor

Erik Esbjörnsson: Nigerias stridsflyg i Benin en markering mot juntor

december 8, 2025
Ovanligt varmt vinterväder – kan bli värmerekord

Ovanligt varmt vinterväder – kan bli värmerekord

december 8, 2025
Från bensin till cappuccino – nu laddar macken om igen

Från bensin till cappuccino – nu laddar macken om igen

december 8, 2025
Thailand till luftangrepp mot Kambodja

Thailand till luftangrepp mot Kambodja

december 8, 2025
Mackens långa och brokiga historia

Mackens långa och brokiga historia

december 8, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Ministern om bristande infrastrukturen: ”Går inte att ta en springnota”
Ekonomi

Ministern om bristande infrastrukturen: ”Går inte att ta en springnota”

NyhetsrumBy Nyhetsrumoktober 15, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
Ministern om bristande infrastrukturen: ”Går inte att ta en springnota”

Det är slarv med underhållet under ”mycket lång tid” som gör att Sverige nu står inför stora klimatrisker, där tusentals punkter i väg- och järnvägsnätet riskerar att skadas eller förstöras vid skyfall.

Det menar infrastrukturminister Andreas Carlson (KD), efter att DN:s kartläggning visat omfattande sårbarheter i den svenska infrastrukturen.

”Stora delar av vägnätet byggdes under 60- och 70-talen och dimensionerades för de förutsättningar som då rådde. Samtidigt är två tredjedelar av järnvägsanläggningen över 100 år gammal. Fler och tyngre transporter samt ändrad klimatpåverkan tillsammans med bristande underhåll har över tid skapat brister. Det finns inga genvägar för att ta itu med detta, det går inte att fortsätta ta en springnota och skjuta problemen på framtiden”, skriver Andreas Carlson i ett mejlsvar till DN.

Enligt ministern genomför nu regeringen ”historiska satsningar” på upprustning och underhåll av svensk infrastruktur för att hantera situationen.

I en ny nationell plan föreslår Trafikverket att 5 miljarder kronor ska läggas på så kallade riskreducerande åtgärder fram till 2037. Bland annat handlar det om extra skötsel av sidoområden, trädsäkring, skydd mot erosion eller byten av vägtrummor för att leda bort vatten från vägarna. 1,4 miljarder ska satsas på att klimatanpassa järnvägen på liknande sätt. Enligt myndigheten är det en dubblering av anslagen på området.

Andreas Carlson påpekar samtidigt att det inte bara handlar om att rusta den befintliga infrastrukturen för värre klimathändelser, utan att också att se till att det finns andra vägar eller järnvägar att använda om någon sträcka slås ut.

Just det var ett stort problem i samband med skyfallen i Västernorrland i september, då många resenärer strandades och företag drabbades hårt när vägar och järnvägar slogs ut. Bland annat tvingades den norska laxindustrin halvera antalet transporter genom Sverige.

”Den händelsen understryker behovet av att rusta infrastruktur och även att det finns omledningsmöjligheter och redundans”, skriver Andreas Carlson.

Har Sverige underskattat klimatriskerna, tycker du?

”Andra får svara för hur man tidigare så konsekvent har nedprioriterat underhåll av svensk infrastruktur. Underlagen har varit mycket tydliga med konsekvenserna om inte vägar och järnvägar rustas upp och anpassas. Nu bryter vi den destruktiva trenden att slarva med underhåll. Med det sagt går det inte garantera att det aldrig kommer uppstå störningar även med en robust infrastruktur i framtiden.”

Men Sverige har satsat för lite på att skydda infrastrukturen mot de ökade riskerna?

”Ja, under decennier har det slarvats med underhållet i Sverige. En enorm underhållsskuld har byggts upp.”

Om ni har varit medvetna om detta, varför sker en större satsning först i den sista budgeten ni lägger fram som regering?

”Regeringen har genomfört satsningar tidigare och under hela mandatperioden. Totalt har regeringen tillfört ungefär 4 miljarder kronor extra till vägunderhåll. Det har skapat förutsättningar för att förbättra vägstandarden och vägarnas robusthet.”

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Från bensin till cappuccino – nu laddar macken om igen

Från bensin till cappuccino – nu laddar macken om igen

Ekonomi december 8, 2025
Mackens långa och brokiga historia

Mackens långa och brokiga historia

Ekonomi december 8, 2025
De är Sveriges nöjdaste bilägare 2025

De är Sveriges nöjdaste bilägare 2025

Ekonomi december 7, 2025
Stalker-app marknadsförs på sociala medier – med missvisande påståenden

Stalker-app marknadsförs på sociala medier – med missvisande påståenden

Ekonomi december 7, 2025
7 motorklappar att lägga under granen

7 motorklappar att lägga under granen

Ekonomi december 6, 2025
Ny Mazda – där inget är sig likt

Ny Mazda – där inget är sig likt

Ekonomi december 6, 2025
Uppror mot elavgifterna – Göteborg kräver undantag för lägenheter

Uppror mot elavgifterna – Göteborg kräver undantag för lägenheter

Ekonomi december 6, 2025
Så mycket spenderar svenskarna på julklappar

Så mycket spenderar svenskarna på julklappar

Ekonomi december 6, 2025
Strid om bostadsbyggandet – småhus eller höghus i framtidens Stockholm?

Strid om bostadsbyggandet – småhus eller höghus i framtidens Stockholm?

Ekonomi december 5, 2025

Redaktörens Val

Ovanligt varmt vinterväder – kan bli värmerekord

Ovanligt varmt vinterväder – kan bli värmerekord

december 8, 2025
Från bensin till cappuccino – nu laddar macken om igen

Från bensin till cappuccino – nu laddar macken om igen

december 8, 2025
Thailand till luftangrepp mot Kambodja

Thailand till luftangrepp mot Kambodja

december 8, 2025
Mackens långa och brokiga historia

Mackens långa och brokiga historia

december 8, 2025
Björn Wiman: Här säger Nobelpristagaren att han vill skicka Putin till Mars

Björn Wiman: Här säger Nobelpristagaren att han vill skicka Putin till Mars

december 8, 2025

Senaste Nytt

Malin Fransson: Så blev det ovanliga simåret utan stjärnan Sarah Sjöström

Malin Fransson: Så blev det ovanliga simåret utan stjärnan Sarah Sjöström

december 8, 2025
Elever på tekniska program straffas med lägre betyg

Elever på tekniska program straffas med lägre betyg

december 8, 2025
Kalena: Det är med hängivna realpolitiker som med predikande ateister

Kalena: Det är med hängivna realpolitiker som med predikande ateister

december 8, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?