Internationellt har kameror på instrumentbrädan eller i vindrutan blivit ett vanligt fenomen. De ses som verktyg som kan vara till hjälp vid en olycka, inbrott och stöldförsök eller i försäkringsärenden. Det har också börjat bli allt vanligare i Sverige med så kallade dashcams, konstaterar Integritetsskyddsmyndigheten, IMY.
Även om det inte finns något direkt förbud mot att ha en kamera i bilen är det många saker man behöver ta hänsyn till som privatperson. Det är saker som ibland kan vara svåra att leva upp till i praktiken. Mycket ansvar faller på dig som privatperson och bilägare.
– Man måste uppfylla kraven i GDPR och kamerabevakningslagen eftersom bevakning med dashcam oftast innebär att man hanterar personuppgifter. Som privatperson kan det vara svårt att uppfylla alla de skyldigheterna, särskilt när bilen är i rörelse, säger Sebastian Caicedo Gordh som är jurist på IMY.
Myndigheten konstaterar att kameror blir allt vanligare i samhället över lag. Samtidigt som bilkameror kan vara användbara i olika situationer, kan de också skapa problem ur ett integritetsperspektiv.
– Eftersom bilar är rörliga innebär det att väldigt många personer kommer att filmas när man kör runt – människor som inte alls har något brottsligt motiv utan bara råkar passera. Det kan också vara så att människor som passerar parkerade bilar kan bli filmade, säger juristen.
En del tillverkare har förinstallerade kameror i sina bilar, med möjlighet att spela in omgivningen. Det finns också olika säkerhetssystem med kameror. I ett uppmärksammat fall 2023 tvingades Tesla ändra sitt kamerasystem efter ett beslut från den nederländska integritetsskyddsmyndigheten DPA, för att företaget skulle undvika böter.
– Många Teslor parkerade på gatan filmade ofta alla som kom i närheten av fordonet, och dessa bilder sparades under mycket lång tid. Om alla bilar skulle göra det, skulle vi ha en situation där ingen kunde gå någonstans offentligt utan att bli övervakad, sade Katja Mur, styrelseledamot på DPA, i ett uttalande i samband med beslutet.
Tesla ändrade så att bilägaren aktivt måste godkänna innan bilen börjar filma. Det innebär att ägaren, inte tillverkaren, är ansvarig för inspelningen.
IMY betonar att mycket ansvar ligger på bilägaren, för att se till att filmandet följer de olika reglerna och lagarna.
– När fler och fler bilar utrustas med kameror innebär det att den samlade mängden kamerabevakning blir större än vad många tänker på, och bilägare har därmed ett betydande ansvar för hur filmmaterialet hanteras, säger Sebastian Caicedo Gordh.
Vad ska man då tänka på som bilägare – och vad behöver man göra för att leva upp till lagen? Det handlar om allt från att informera om kamerabevakningen genom en skylt, till att tänka på att inte sprida bilder eller filmer i sociala medier. Däremot kan inspelat materialet användas av polisen vid utredning av brott. Likaså har försäkringsbolag i flera fall haft nytta av materialet i olika utredningar av ärenden.
– Några saker man bör tänka på är att bara bevaka i syfte att till exempel dokumentera brott eller incidenter och att kameran ska bevaka ett så litet område som möjligt och inte exempelvis grannars hus eller tomter. Samt att inte spara bevakningsmaterial längre än absolut nödvändigt, säger Sebastian Caicedo Gordh.
Fler texter från DN Motor
















