Den globala sjöfarten står inför ett växande kapacitetsproblem. Containerfartygen blir större, kuststäderna trängre och klimatförändringarna gör det allt svårare att bygga ut traditionella hamnar. Mitt i den utvecklingen lanserar svenska Sea Technology en lösning som kan rita om hela kartan: Flytande, modulära hamnterminaler som förläggs till havs och kan byggas på en bråkdel av tiden jämfört med landbaserade alternativ.
– Vi vill driva på en omställning där en större del av hamnverksamheten flyttas ut på vattnet. Det finns otroligt många goda skäl, inte minst miljömässiga, säger Therese Lundquist, vd för Sea Technology.
Hon leder nu arbetet med en flytande hamnlösning, lite liknande en oljeplattform på 600 gånger 400 meter, förankrad i botten men flyttbar vid behov. Här ska de allra största containerfartygen kunna lägga till och lasta om till mindre fartyg som går vidare in mot kusten. För Sea Technology är detta inte science fiction utan ett svar på ett globalt system som blivit för trångt, för långsamt och alltmer utsatt.
– Hamnarna i dag är arv från en svunnen tid. Rotterdams hamn grundlades för flera hundra år sedan. En ny stor hamn i dag skulle man inte ha lagt där människor lever och bor.
Det finns också bara ett tjugotal hamnar i världen som klarar dagens största fartyg.
– Att bygga nya anläggningar på land är dyrt, komplicerat och tar ofta minst tio, femton år. Vår lösning går att bygga på två till tre år, förklarar Therese Lundquist.
Miljöargumenten är centrala. I ett scenario som Sea Technology tagit fram skulle en flytande hamn i Kattegatt kunna avlasta Rotterdam med 25 procent och samtidigt sänka utsläppen med upp till 80 procent.
– Bara på ett år har vi tjänat in utsläppen från själva byggnationen.
Arbetet med tekniken har pågått i över ett decennium, men rötterna går längre tillbaka. Bolaget grundades 1972 av hennes far, sjöfartsarkitekten Bengt Lundquist, mannen bakom ro-ro-tekniken som förändrade lastfartygens logistik genom att all last ska kunna köras ombord och i land. Sedan Therese Lundquist tog över som vd 2019 har fokus varit att göra flytande hamnar till en kommersiell verklighet.
Ett viktigt steg är partnerskapet med Finlandsbaserade Meyer Floating Solutions, som ingår i den tyska varvskoncernen Meyer Werft och som har lång erfarenhet av stora flytande strukturer.
– De har ingenjörsresurserna och ett nätverk av varv som gör att vi kan bygga mer modulärt och på fler platser i världen. Det öppnar helt nya möjligheter.
Samtalen med potentiella kunder är i gång. Vietnam, där erosion och stigande vattennivåer gör landbaserade hamnbyggen svåra, är ett av länderna som visar störst intresse.
– De är hårt ansatta av klimateffekterna. Översvämningarna den senaste tiden visar hur sårbar infrastrukturen är. Där behövs andra lösningar än att fylla ut mer mark. De är väldigt intresserade och genom Business Sweden har vi en dialog igång med dem.
Men även Norden kan bli aktuellt. Therese Lundquist menar att Göteborgsregionen borde se möjligheten i att komplettera den planerade hamnutbyggnaden med en flytande terminal, inte minst i ljuset av de geopolitiska förändringar som väntar.
– När isarna smälter och Nordostpassagen öppnar får norra Europa en strategisk roll i de riktigt stora godströmmarna. En flytande hamn norr om Göteborg skulle kunna bli en ny nod i framtidens handel.
Att övertyga branschen är dock den stora utmaningen.
– Åttio procent av världshandeln sker till sjöss. Systemen är enormt inarbetade. Att förändra dessa flöden är inte lätt, men nödvändigt, menar Therese Lundquist.
Läs mer: Fler artiklar om ekonomi
















