Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
Hon bytte stan mot ett hållbart liv på landet: ”Sparat för den här friheten”

Hon bytte stan mot ett hållbart liv på landet: ”Sparat för den här friheten”

december 13, 2025
Se på vår tröskel står – Quiz: Musik

Se på vår tröskel står – Quiz: Musik

december 13, 2025
Venezuelanska migranter lever i skräck inför valet i Chile

Venezuelanska migranter lever i skräck inför valet i Chile

december 13, 2025
Shibumi: Det kallas för izakaya – men upplägget är provocerande

Shibumi: Det kallas för izakaya – men upplägget är provocerande

december 13, 2025
Åtta kulturpersonligheter: Därför älskar vi Jane Austen

Åtta kulturpersonligheter: Därför älskar vi Jane Austen

december 13, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Volvos lyxjakt – statusbilen som kanske inte behövs
Ekonomi

Volvos lyxjakt – statusbilen som kanske inte behövs

NyhetsrumBy Nyhetsrumdecember 13, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
Volvos lyxjakt – statusbilen som kanske inte behövs

Det är mycket som kan tyckas förvirrande med Volvo ES90, inte minst varför den ser ut som den gör. Karossen är inte ritad med Europa i fokus. Det är Volvos designstudio i Shanghai som har varit drivande i designen.

Någon riktig sedan är den inte, inte någon fastback heller, hur gärna Volvo än vill få den till det. Den har en halvkombikaross, dimensioner som en lyxsedan och markfrigång som de flesta suvar. Vad är det här för bil egentligen?

Svaret kommer när man har kört några meter: Det här är en tillplattad EX90! Precis som i EX90 är det svårt att ana ens det minsta vindbrus och trots 22-tumsfälgar är vägbullret knappt hörbart även på dåliga vägar.

Under karosserna är EX90 och ES90 i stort sett identiska. ES90 lanseras dock med teknik som EX90 får först nu, som 800-voltstekniken som ger höjd laddeffekt samt lägre förbrukning. ES90 säljs med två batteristorlekar som kan laddas med 350 respektive 310 kilowatt. Båda kan laddas från 10 till 80 procent på 22 minuter, men koncernkusinen Zeekr har ännu bättre laddegenskaper i en betydligt billigare bil.

Som lång förare sitter man bra i ES90 men inte med överdrivet mycket marginal mellan hjässa och innertak. I baksätet måste man vika ner huvudet vid insteg och placera det rätt för att inte gnugga frisyren mot taket.

Det låga taket och den höga rumpan har en tydlig effekt – bakåtsikten blir usel. Ytterbackspeglarna är i minsta laget och huven som sväller ut framför vindrutan känns oöverskådlig.

Tjänstevikten är strax under 2,6 ton, omkring 300 kg lättare än EX90. Luftfjädringen får ES90 att kännas lättare. Den provkörda bilen har ”bara” 333 hästkrafter och är bakhjulsdriven. Elmotorn har en behaglig kraftutveckling så väl som lättdoserat enpedalsläge.

Styrservon är ovanligt lätt och har en artificiell känsla. Fyrhjulsdrivna EX90 har en bättre styrkänsla och vi får hoppas att fyrhjulsdrivna ES90, som kommer någon gång under 2026, också har det.

I mitten av instrumentpanelen finns en stående pekskärm, framför ratten en förardisplay och i vindrutan en head up-display. Alla är tydliga och det går inte att klaga på menysystemets upplägg. De glasartade rattknapparna kräver en inlärningsperiod, deras funktioner är inte helt tydliga. Farthållaren och semiautonoma Pilot Assist aktiveras genom ett drag nedåt på växelväljaren och via pekskärmen kan man ställa avståndet till bilen framför, en funktion som även kommer till EX90. Nytt är också att farthållaren saktar ner själv inför en skarp kurva och höjer farten till den inställda igen efter kurvan.

Baksätet? Det är rymligt, men inte särskilt bekvämt. Benutrymmet är långt nog för de flesta men den låga sittdynan och det obefintliga fotutrymmet under stolen framför gör att benen får en märklig vinkel. För att vara en fem meter lång bil imponerar inte bagageutrymmet men bakluckan öppnar stort och baksätesryggarna kan fällas i tre delar.

Eftersom bilen till en början bara säljs i högsta utrustningsnivån Ultra kostar bakhjulsdrivna ES90 från 929 000 kronor. Den fyrhjulsdrivna versionen med större batteri kostar 60 000 kronor mer och Performance sticker iväg till 1 052 000 kronor. Därmed är den billigare än EX90, men dyrare än konkurrenter från Audi och BMW. Eftersom ES90 byggs i Kina drabbas den av EU:s importtullar. Volvo lovar att det inte påverkar priset, men man misstänka motsatsen.

ES90 är en bekväm statusbil med suveräna långfärdsegenskaper, som troligtvis kommer att få se sig utkonkurrerad av sitt syskon som bjuder på samma paket i en mer praktisk kaross. Den inledande frågan står obesvarad: Vem ska ha ES90?

Fakta.Volvo ES90 Single Motor Extended Range RWD

Miljö

Koldioxidutsläpp vid blandad körning: 0 gram/km.

Förbrukning vid blandad körning: 1,61 kWh/mil.

Räckvidd: 64,5 mil.

Ekonomi

Pris/Förmånsvärde/Privatleasing: 929 000/8 867/– kronor.

Fordonsskatt: 360 kronor per år.

Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, batteri 8/16 000 mil.

Teknik

Motor: El. 245 kW (333 hk), 480 Nm.

Batterikapacitet: 92 kWh varav 88 kWh användbart.

Max laddeffekt hemma/snabbladdning: 11/310 kW.

Drivning: Bakhjulsdrift.

Växellåda: Enväxlad.

Acceleration 0–100 km/tim: 6,6 sekunder.

Toppfart: 180 km/tim.

Mått/vikt

Längd/bredd/höjd: 500/194/155 centimeter.

Bagagevolym: 424/1 256 liter med bakre ryggstöd uppe/nere.

Tjänstevikt: 2 553 kg.

Maximal släpvagnsvikt: 1 600 kg.

Fakta.Betyg del för del

Köregenskaper 4

Säkerhet 3*

Miljö 4

Komfort 5

Ekonomi 2

* Ej testad av Euro NCAP

Totalbetyg = 18 av 25

Fakra. Plus och minus

Plus

Fantastisk komfort.

Bra laddegenskaper.

Fin drivlina.

Minus

Slapp styrning.

Hög prisbild.

Otydlig målgrupp.

Fakta.Det här är nytt

Batteripass. Batteriets råmaterial litium, kobolt, nickel och grafit och deras ursprung kan spåras via en qr-kod.

800 volt. Första Volvon med systemspänning på 800 volt, vilket ger snabbare laddning och lägre förbrukning.

Halvkombi. Volvo säger sedan, men bakluckan gör den till en halvkombi.

Bakhjulsdrift. I single motor-utförandet är ES90 bakhjulsdriven. När hade Volvo en stor, bakhjulsdriven sedan senast?

Rivaler

DS N°8 Pallas Long Range FWD 245hk

En annan stor sedan med suvliknande markfrigång. Batteriet på 97 kWh ger teoretisk räckvidd på 75 mil. Betydligt lägre effekt, men knasigare interiör.

Pris: 749 900 kronor.

Audi A6 Sportback e-tron performance S line Edition

Se där, en till halvkombi! Fullt jämförbar med Volvon i det mesta. Något lägre laddeffekt men också lägre pris.

Pris: 839 000 kronor.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Hon bytte stan mot ett hållbart liv på landet: ”Sparat för den här friheten”

Hon bytte stan mot ett hållbart liv på landet: ”Sparat för den här friheten”

Ekonomi december 13, 2025
”Lidar ger oss möjligheten att uppdatera bilen”

”Lidar ger oss möjligheten att uppdatera bilen”

Ekonomi december 13, 2025
Kinas exportstopp pressar Europa – LKAB växlar upp i Luleå

Kinas exportstopp pressar Europa – LKAB växlar upp i Luleå

Ekonomi december 13, 2025
Ny tullavgift på paket från Shein och Temu

Ny tullavgift på paket från Shein och Temu

Ekonomi december 12, 2025
Prognos: Mer konsumtion lyfter svensk ekonomi

Prognos: Mer konsumtion lyfter svensk ekonomi

Ekonomi december 12, 2025
Billigare paketresor pressar ned inflationen

Billigare paketresor pressar ned inflationen

Ekonomi december 11, 2025
Så mycket dyrare har julbordet blivit

Så mycket dyrare har julbordet blivit

Ekonomi december 11, 2025
Ekonomipristagaren Philippe Aghion: Europa behöver mer grönt industristöd

Ekonomipristagaren Philippe Aghion: Europa behöver mer grönt industristöd

Ekonomi december 11, 2025
Här görs skåpen som säljs för en halv miljon på Svenskt Tenn

Här görs skåpen som säljs för en halv miljon på Svenskt Tenn

Ekonomi december 11, 2025

Redaktörens Val

Se på vår tröskel står – Quiz: Musik

Se på vår tröskel står – Quiz: Musik

december 13, 2025
Venezuelanska migranter lever i skräck inför valet i Chile

Venezuelanska migranter lever i skräck inför valet i Chile

december 13, 2025
Shibumi: Det kallas för izakaya – men upplägget är provocerande

Shibumi: Det kallas för izakaya – men upplägget är provocerande

december 13, 2025
Åtta kulturpersonligheter: Därför älskar vi Jane Austen

Åtta kulturpersonligheter: Därför älskar vi Jane Austen

december 13, 2025
Motreaktion mot nedstängd muslimsk folkhögskola: ”Karaktärsmord”

Motreaktion mot nedstängd muslimsk folkhögskola: ”Karaktärsmord”

december 13, 2025

Senaste Nytt

Israel: Hamastopp dödad i Gaza

Israel: Hamastopp dödad i Gaza

december 13, 2025
Susanne Nyström: Domen är skrämmande läsning om livet på Lundsberg

Susanne Nyström: Domen är skrämmande läsning om livet på Lundsberg

december 13, 2025
Klassiska kakor ett måste på sommarens fikastunder

Klassiska kakor ett måste på sommarens fikastunder

december 13, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?