Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
Kulturdebatt. Svenska Pen: SD-politikernas utspel mot Pascalidou och Ghazale är häpnadsväckande

Kulturdebatt. Svenska Pen: SD-politikernas utspel mot Pascalidou och Ghazale är häpnadsväckande

december 17, 2025
Fotograf hittade 20 000 fotavtryck från dinosaurier

Fotograf hittade 20 000 fotavtryck från dinosaurier

december 17, 2025
Sanna: Hon gör vad som helst för att reta ryssarna

Sanna: Hon gör vad som helst för att reta ryssarna

december 17, 2025
Regeringen i möte med Meta om annonsförbud

Regeringen i möte med Meta om annonsförbud

december 17, 2025
”Ahmed är mäktig – en sann hjälte”

”Ahmed är mäktig – en sann hjälte”

december 17, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Byggjätte kräver miljardbelopp för Västlänken: ”Djupt besvikna på Trafikverket”
Ekonomi

Byggjätte kräver miljardbelopp för Västlänken: ”Djupt besvikna på Trafikverket”

NyhetsrumBy Nyhetsrumdecember 17, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
Byggjätte kräver miljardbelopp för Västlänken: ”Djupt besvikna på Trafikverket”

För en månad sedan stämde Trafikverket byggkonsortiet WLC, som ägs av börsjätten NCC och tyska Wayss & Freytag, vid Göteborgs tingsrätt på 1,35 miljarder efter att myndigheten hävt avtalet för deletappen Korsvägen i Västlänkenprojektet i Göteborg.

Trafikverket hänvisade till vad de ser som grava brister och beteenden under flera år i kombination med skenande kostnader.

Byggkonsortiet har hela tiden avvisat anklagelserna och nu svarar de i tingsrätten.

– Trafikverkets hävning är ett allvarligt avtalsbrott och vi riktar nu krav som sammantaget kommer uppgå till miljardbelopp. Förutsättningarna för projektet har förändrats i grunden. Det är i sig inget konstigt, men vad som är ovanligt är verkets ovilja att hantera dem, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef NCC Infrastructure.

Konsortiet förvarnar om mer detaljerade underlag och krav senare. Men här och nu begär de 123 miljoner för kostnader att avveckla personalen och själva arbetsplatsen vid Korsvägenetappen.

65 miljoner begärs för ersättning till underleverantörer, som bemanningsbolag och konsulter som man haft avtal med.

I skadeståndskravet ingår också det man beskriver som utebliven vinst och skriver att ”det är fråga om betydande belopp”.

I svaret i Göteborgs tingsrätt pekar konsortiet bland annat på hur villkoren för deras uppdrag förändrades genom miljödomen som innebar stopp för nattarbete som kan störa boende.

– Miljödomen är inte Trafikverkets fel. Men den är ett bra exempel på hur verket istället för att ta sitt ansvar försöker klandra andra. Det är varken rätt eller rimligt, säger Kenneth Nilsson vid NCC.

Tonläget mellan parterna är skarpt. Under presskonferensen 18 september om beslutet att häva kontraktet med konsortiet sa Trafikverkets chef för stora projekt Patrick Guné:

– Nu är tålamodet och förtroendet slut. Kostnaden som WLC angett för Korsvägenetappen har ökat med fem miljoner per dag varje dag sedan 2018. Vi är mycket besvikna, för att inte säga rent ut sagt förbannade. När vi ser kostnadsökningar på nästan 400 procent känner vi oss lurade.

I dag säger NCC:s Kenneth Nilsson i samband med inlagan till Göteborgs tingsrätt:

– Vi är djupt besvikna på verkets agerande. Vår målsättning var att slutföra projektet och vi beklagar att göteborgarna och skattebetalarna i stället drabbas av Trafikverkets agerande.

Konsortiet skriver också att de förbereder en egen stämningsansökan och att Trafikverkets stämning ”är i alla delar ogrundad och bestrids helt”.

Den 6,6 kilometer långa pendeltågstunneln Västlänken byggs efter en överenskommelse 2009 mellan staten, regionerna Västra Götaland och Halland samt Göteborgs kommun. Första spadtaget togs 2018.

Målet har varit att alla de tre underjordiska stationerna, Centralen, Haga och Korsvägen, skulle öppna 12 december nästa år. Men så dags kommer endast Centralen vara färdig och då fungera som en så kallad säckstation där tågen får vända. Det nya måldatumet för hela Västlänkens öppning är i december 2030.

Även när det gäller etappen Haga har Trafikverket haft en rättstvist med den entreprenören, AGN Haga, som kastades ut för snart tre år sedan.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Nära tusen klagomål på mäklare: ”Börjar röra på sig”

Nära tusen klagomål på mäklare: ”Börjar röra på sig”

Ekonomi december 17, 2025
Arbetsförmedlingen: Långt kvar till återhämtad arbetsmarknad

Arbetsförmedlingen: Långt kvar till återhämtad arbetsmarknad

Ekonomi december 17, 2025
Jonas Fröberg: EU:s urvattning av bensinbilsförbudet är som att kissa på sig

Jonas Fröberg: EU:s urvattning av bensinbilsförbudet är som att kissa på sig

Ekonomi december 16, 2025
Så gör du ett julbord som blir billigare än förra årets

Så gör du ett julbord som blir billigare än förra årets

Ekonomi december 16, 2025
Efter adresskapningarna – finansministern kallas till skatteutskottet

Efter adresskapningarna – finansministern kallas till skatteutskottet

Ekonomi december 16, 2025
Bensinpriset det lägsta sedan 2021

Bensinpriset det lägsta sedan 2021

Ekonomi december 16, 2025
Varningen: Anmälda mäklare riskerar att komma undan

Varningen: Anmälda mäklare riskerar att komma undan

Ekonomi december 16, 2025
Maten som har blivit dyrare – och billigare

Maten som har blivit dyrare – och billigare

Ekonomi december 16, 2025
Okända skrev sig på Ulla-Lenas sommarstuga – nu stämmer hon Skatteverket

Okända skrev sig på Ulla-Lenas sommarstuga – nu stämmer hon Skatteverket

Ekonomi december 16, 2025

Redaktörens Val

Fotograf hittade 20 000 fotavtryck från dinosaurier

Fotograf hittade 20 000 fotavtryck från dinosaurier

december 17, 2025
Sanna: Hon gör vad som helst för att reta ryssarna

Sanna: Hon gör vad som helst för att reta ryssarna

december 17, 2025
Regeringen i möte med Meta om annonsförbud

Regeringen i möte med Meta om annonsförbud

december 17, 2025
”Ahmed är mäktig – en sann hjälte”

”Ahmed är mäktig – en sann hjälte”

december 17, 2025
Byggjätte kräver miljardbelopp för Västlänken: ”Djupt besvikna på Trafikverket”

Byggjätte kräver miljardbelopp för Västlänken: ”Djupt besvikna på Trafikverket”

december 17, 2025

Senaste Nytt

”Avatar. Fire and ash” är ett väldigt blått misslyckande

”Avatar. Fire and ash” är ett väldigt blått misslyckande

december 17, 2025
Nära tusen klagomål på mäklare: ”Börjar röra på sig”

Nära tusen klagomål på mäklare: ”Börjar röra på sig”

december 17, 2025
Lisa Boda: Jag är tacksam för att min dotter inte går Kungliga svenska balettskolan

Lisa Boda: Jag är tacksam för att min dotter inte går Kungliga svenska balettskolan

december 17, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?