Under de första månaderna av Rysslands fullskaliga invasion cirkulerade ett meme i ukrainska sociala medier av Kreml i lågor. Jag ser det framför mig, när mörkret sänker sig över Berwaldhallen efter det kollektiva självmord i Guds namn som avslutar ”Chovansjtjina”: Modest Mussorgskijs operafresk inviger årets Östersjöfestival samtidigt som ukrainska drönare haglar över Moskva under motoffensiven in i Kursk.
”Chovansjtjina” är en prequel till det auktoritära maktstyre som Vladimir Putin ser sig som arvtagare till, där lösningen på alla problem stavas mord, våldtäkt eller underkastelse. Om man nu måste spela ryskt i stället för att lyfta fram ny, illusionsbefriad ukrainska opera, så är den sällan spelade ”Chovasjtjina” från sent 1800-tal inget dåligt val. Till trumpeter och trumvirvlar har Peter den Store slagit ned streltserupproret och halshuggit sina kontraktssoldater; knäckt boyarerna (1600-talets oligarker) och tagit kontroll över ryskortodoxa kyrkan. Kosackstyret i Ukraina är snart ett minne blott.
Visst coachades tonsättaren ihärdigt i nationalistisk riktning av den ryske ärkepropagandisten/konstkritikern Vladimir Stasov – men Mussorgskijs opera är en ofullständig torso, som i Esa-Pekka Salonens och Gerald McBurneys händer blir en lätt dekonstruerat dödsmässa över ruskyi mir (den ryska världen), där tablåerna lösas upp i Tuomas Norvios spöklikt svirrande elektroniska ljudlandskap. Genom operans folkvisor och marscher sipprar flera århundraden av rysk självömkan, misogyni, ödestro och toxisk nationalism, filtrerat genom ett lapptäcke av orkestreringar (Stravinsky, Rimsky-Korsakov, Sjostakovitj, Ravel).
Jag uppfattar Esa-Pekka Salonens ”Chovansjtjina” som en sorgerit över vänskapen med Valery Gergiev: fredsprojektet som ritades upp på en servett, efter en blöt natt i S:t Petersburg, visade sig vara ännu en lyckad rysk propagandakupp. När det dessutom visar sig att Gergiev inleder sin egen säsong i S:t Petersburg om en vecka med just ”Chovansjtjina”, så väcks frågan om inte Östersjöfestivalen har spelat ut sin roll. Kan man inte släppa taget om det förflutna, går det helt enkelt inte att blicka framåt.
Östersjöfestivalen pågår till och med den 31 augusti.
Läs mer:
Nu portar Esa-Pekka Salonen Putinkramare
Sofia Nyblom: Där Tjajkovskij spelas minskar syret för ukrainska konstnärer
Sofia Nyblom: Faller Kiev kommer Valerij Gergijev sannolikt att dirigera segerkonserten