SJ har länge kört pendlartrafik mellan Stockholm och Uppsala med sina regionaltåg. De kallar det för ”Uppsalapendeln” men ska inte förväxlas med SL:s pendeltåg som också trafikerar samma sträcka.
Två avgångar i timmen åt båda hållen fraktar tusentals resenärer mellan städerna varje dag – men snart är det stopp. Konkurrensen från växande Mälartåg blir allt hårdare och enligt vd Monica Lingegård förlorar SJ över 50 miljoner kronor om året på att upprätthålla trafiken.
Att låta det fortgå samtidigt som rekordinvesteringar i nya tåg och utbudsökningar på andra håll ska betalas vore direkt oansvarigt, menar hon.
– Vi får inte ihop det. Och att låta det kosta så mycket pengar går inte. Då blir det mitt ansvar att lägga ner det här, säger hon.
Trafiken fortsätter gå fram till tidtabellsskiftet den 15 december. SJ:s vanliga regionaltåg norrut från Stockholm kommer fortsätta stanna i Uppsala, men det blir inte med pendlarfrekvens.
Det hade krävts en rejäl höjning av biljettpriset för att kunna fortsätta med det och det hade förmodligen inte resenärerna accepterat resonerar Monica Lingegård. Särskilt inte när regionägda Mälartågs biljetter för samma sträcka kostar runt tio kronor mindre än SJ:s.
– Vår produktion är inte dyrare än deras, men vi är bara biljettfinansierade. Vi har ingen skattefinansiering och om vi ska klara av att hålla nere priserna så att vi möter Mälartåg så får vi inte ihop ekonomin.
Har det alltid varit en sådan förlustaffär på den här sträckan?
– Nej, 2019 hade Mälartåg två avgångar och då fyllde vi våra tåg ordentligt och fick alla intäkter. Men sakta men säkert har vi behövt ta högre priser medan Mälartåg har en biljett som är delvis skattefinansierad. Det blir över tid svårt att konkurrera med, säger Monica Lingegård.
Hon tycker att kollektivtrafiklagstiftningen behöver ses över för att säkerställa att skattemedel inte läggs på kollektivtrafik i onödan.
– Givet regionernas ekonomi och behovet av att vara försiktig med skattebetalarnas pengar behöver man försäkra sig om att man inte konkurrerar ut kommersiell trafik i onödan. Att vi låter det kommersiella leva och växa på ett bra sätt.
Monica Lingegård tror att beskedet kommer att väcka många starka reaktioner.
– Det är en fin trotjänarprodukt som går i graven. Det sitter säkert människor i allt från regeringskansliet till näringslivet som har älskat att kunna pendla i både första och andra klass.
Beskedet kommer bara en vecka efter att SJ har meddelat att nattågen mellan Göteborg och Umeå samt Göteborg och Jämtland ska läggas ner. Även det berodde på bristande lönsamhet, dock inte på grund av konkurrens.
– Vi har en bolagsordning och ägarstyrning som säger att vi inte ska köra olönsam trafik. Vårt uppdrag är att vara kommersiella och kunna leva på de intäkter vi har, och vi ska ha råd att göra de stora satsningarna som vi gör, säger Monica Lingegård.
Läs även:
”Järnvägen vittrar sönder framför våra ögon” – ingen har längre ansvar för helheten
”SJ får riva Friends arena om de vill ha fler depåer”