Budgetuppgörelsen om reduktionsplikten ser vid ett första påseende ut som om Sverigedemokraterna har förlorat igen. Partiet tvingades redan förra våren överge sitt vallöfte att skrota reduktionsplikten. Partiet bullrade och hintade till medierna om regeringskris men tvangs ändå acceptera M:s och KD:s förslag om 6 procents reduktionsplikt. Dessutom med ett års fördröjning.
När den nu dessutom höjs igen är SD:s förklaring att det ”bara är en sifferexcercis i budgeten”.
Bakom det lättsinniga uttrycket ”sifferexcercis” döljer sig ett stort inkomstbortfall för den svenska staten.
När regeringen går till val 2026 kommer den att ha sänkt bilisternas bränsleskatter med 17 miljarder. Det är en ”sifferexercis” som är större än vad regeringen satsade på välfärden i Sveriges kommuner och regioner i förra budgeten.
Sverige lägger sig i EU-botten när det kommer till bränsleskatter där vi enligt finansdepartementet tävlar med Bulgarien om att göra det förmånligt att köra bil.
Notan för att garantera bilägarna lägre kostnader betalas av alla andra.
Så i grunden har Sverigedemokraterna rätt. De har åstadkommit samma resultat som de tidigare ville uppnå med att ta bort reduktionsplikten. De har gjort det genom att i stället sänka skatterna på bensin och diesel.
SD:s problem är att de i sin stora iver att vara Miljöpartiets motpol i svensk politik lärt sina väljare att hata just reduktionsplikten. Nu måste Jimmie Åkesson omskola väljarna på den punkten och förklara att priset på soppan är det viktiga, inte hur det sänks.
Även miljöminister Romina Pourmokhtari (L) säger sig ha vunnit. Enligt henne är kombinationen att åter höja reduktionsplikten och sänka skatten ”en gyllene lösning”. Hon hävdar till och med att detta kommer att göra det möjligt för Sverige att nå EU:s klimatmål 2030.
Frågan är om miljöministern ska överge sitt ägg-mantra.
Det återstår att se. Enligt regeringens egna beräkningar återstår en hel del för att Pourmokhtari ska kunna pricka av EU-målet. Nu ökar visserligen inblandningen av klimatvänliga drivmedel i bränslet men dagens besked har också motsatt effekt.
Genom att gynna ägandet av fossildrivna bilar minskar drivkraften att köpa elbil eller sälja bilen och åka kollektivt.
Pourmokhtari har med en politikers envishet upprepat att den tidigare S/MP-regeringen med reduktionsplikten ”lade alla ägg i samma korg”. Frågan är om miljöministern ska överge sitt ägg-mantra.
Nu lägger hon ju tillbaka några ägg i korgen.
Läs mer:
Regeringen höjer reduktionsplikten – men sänker skatten på bensin
Läs mer av Tomas Ramberg:
Det danska slagträet slår tillbaka
Mångmiljardfrågan är om vi alls behöver ny kärnkraft