Regeringen har nu beslutat om en lagrådsremiss som innebär att ränteavdrag på lån utan säkerhet fasas ut inom två år.
”Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss som innebär att ränteavdrag på lån utan säkerheter i form av bland annat bostad, fordon eller värdepapper fasas ut under två år. Förslaget kommer ingå i budgetpropositionen för 2025”, skriver regeringen ett pressmeddelande.
Förslaget, som lanserades i höstas av regeringen, har tillkommit i spåren av den allt högre skuldsättningen bland svenskar. Nu lägger regeringen alltså ett skarpt förslag för att ta bort det skattemässiga gynnandet av att låna.
Det blir därmed inte längre möjligt att göra skatteavdrag på räntan på konsumtionslån utan säkerhet. Däremot går det bra att göra avdrag om lånet avser bostad, fordon och alltså värdepapper.
Just det sistnämnda, rätt att göra skatteavdrag för belånande aktier, fanns inte med i ursprungsförslaget, vilket fick många att protestera högt.
”Om regeringen dock skulle välja att gå vidare förordar Aktiespararna å det bestämdaste att värdepapperslån ska ingå bland de lån som fortsatt ska omfattas av möjligheterna till ränteavdrag”, skrev bland annat Aktiespararna i sitt remissvar.
Svenskarnas skuldsättning är ett problem och färska siffror från Kronofogden visar att allt fler får betalningsförelägganden. I år har det kommit in över 670 000 ansökningar, vilket är en ökning med 11 procent jämfört med motsvarande period föregående år.
De så kallade snabblåneföretagen, som erbjuder konsumtionslån utan säkerhet där räntorna ofta är höga, har kritiserats för bristande kreditprövningar och omsorg.
För att få bukt med problemen föreslår regeringen förändringar som gör att företagen inte kan ta lika höga räntor, genom att räntetaket sänks från 40 till 20 procentenheter utöver referensräntan, bostadskrediter ej inräknade.
Ett nytt särskilt kostnadstak för uppläggningsavgifter föreslås också, liksom begränsade möjligheter att förlänga löptiden för en kredit. Utöver det vill man även se en skärpning av marknadsföringen med ökade krav på den information som presenterat i samband med reklam.