I år är det inte bara 80 år sedan slaget om Normandie stod – de allierades invasion av norra Frankrike som ju så småningom ledde fram till att Hitler-Tyskland besegrades och Europa befriades.
Det är också 80 år sedan bilen som förändrade Sverige visades upp på en stor utställning i Kungliga Tennishallen i Stockholm – PV 444. I augusti 1944 befann sig världen fortfarande mitt i det blodiga andra världskriget, men efter befrielsen av Paris öppnades ett hopp hos många om en fredlig framtid. I Sverige handlade det om att börja bygga upp det som skulle bli det nya folkhemmet.
Serietillverkningen av PV 444 kom inte igång förrän 1947 men man kan lugnt säga att det var bilen som fick vårt land på hjul, och dessutom öppnade upp den viktiga USA-marknaden för Volvo.
Motorjournalisten och redaktören Fredrik Nyblad har författat boken ”Volvo PV 444/544 – Folkhemmets modell” som kommer ut på Trafik-Nostalgiska Förlaget. Nyblad kan verkligen sin sak efter att ha skrivit flera böcker om Volvos olika modeller, och i boken beskriver han bland annat hur PV kom att bli pionjär på bilsäkerhet.
Redan i grundkonstruktionen av PV 444 fanns ett säkerhetstänk – den självbärande karossen var utformad som en säkerhetsbur. Genom åren fick PV allt fler säkerhetsdetaljer – den kanske viktigaste var trepunktsbältet. Den 13 augusti 1959 levererades en Volvo PV 544, efterföljaren till 444, med trepunktsbälte till Volvohandlaren i Kristianstad. Det var den första serietillverkade bilen som hade trepunktsbälte standardmonterat.
Det var ingenjören Nils Bohlin, som 1958 rekryterats till Volvo av vd Gunnar Engellau, som var mannen bakom denna revolutionerande säkerhetsdetalj. Tidigare bälten hade klara brister och kunde skada kroppens mjukdelar i stället för att skydda dem.
Gunnar Engellau hade själv en släkting som omkommit vid en olycka, bland annat på grund av tvåpunktsbältets brister. Det kan ha bidragit till hans engagemang i frågan, skriver Nyblad.
Är du intresserad av svensk bilhistoria så rekommenderas verkligen den här boken.
Trafikljus: Rött.
Volkswagen krisar i Tyskland och överväger att stänga bilfabriker – ett stort hot mot jobben i denna viktiga industrisektor.