Skoldisko, tidigt nittiotal. Folk dansar tryckare, jag står ensam vid läsken och tittar på.
Ursäkta, ska vi verkligen älta ett trettio år gammalt barndomsminne? Förlåt. Men där och då förstod jag något avgörande: För en del av oss är inte det största att bli valda, utan livskänslan i att få klä sitt nederlag i rätt soundtrack. ”Make believing we’re together, that I’m sheltered by your heart…” När Malmö opera nu har världspremiär på en nyskriven Roxettemusikal är det närmast en naturlag att de ska öppna med några takter ur ”It must have been love”. Det är en låt med omedelbara effekter, som det förflutnas vemod rakt in i blodomloppet – även för oss som övergav Roxette någon gång i mellanstadiet. Att ”Joyride” överhuvudtaget existerar är i sig ett uttryck för det tillstånd av hypernostalgi som präglar vår tid. Varför nöja sig med nuet när 1994 så enkelt kan återanvändas?
Handlingen i denna charmiga jukeboxmusikal bygger på Jane Fallons romantiska komedi ”Got you back” där en veckopendlande veterinär har fru och barn i London och flickvän på landet. Kvinnorna får nys om varandra och resten kan ni räkna ut. Bedragna som konspirerar är en ljuvlig genre, och den spirande vänskapen mellan fru (Jessica Marberger) och flickvän (Marsha Songcome) berör på allvar. Till triangeldramats form hör att mannen i mitten är något av en undanglidande nolla, men Alexander Lycke gör den krisande Joe långt mer komplex än vad som är standard i de här sammanhangen. På en scen full av sagolikt kompetenta röster (Marbergers kraftfulla pondus, Songcomes varma fyllighet) är hans också den enda som bär på ett element av oförutsägbar svärta.
Mest av allt är ”Joyride” naturligtvis en maffig hitparad, där inte minst Sara Lehmanns och Oscar Pierrou Lindéns ”The look” är ett riktigt knasigt lyckopiller. Man blir också på ett nytt sätt medveten om hur rakt av vansinniga vissa av Per Gessles låttexter faktiskt är: ”What am I gonna say when I find the centre of my heart is a suburb to the brain?” och så vidare.
Annars är det i balladerna det händer, på gott och ont. Det går nämligen inte att komma ifrån hur mycket av Roxettes själ som låg i Marie Fredrikssons röst. Skör, sval, skarp, återhållen – den enda i sitt slag. Allt på den här scenen utspelar sig i tomrummet efter henne.
Musikal
”Joyride the musical”
Musik och sångtexter: Per Gessle. Originalmanus: Klas Abrahamsson. Manus och regi: Guy Unsworth. Musikaliskt ansvarig: Joakim Hallin. Dirigent: Joakim Hallin, Bjarni Frímann Bjarnason. Scenografi: David Woodhead. Kostym- & maskdesign: Torbjörn Bergström. Koreografi: Miles Hoare. Ljusdesign: Ulrik Gad. Ljuddesign: Avgoustos Psillas. Arrangemang: Joakim Hallin. Orkestrering: Joakim Hallin, Clarence Öfwerman, Christoffer Lundquist. Videodesign: Daniel Denton. I rollerna: Jessica Marberger, Marsha Songcome, Alexander Lycke, Sara Lehmann, Oscar Pierrou Lindén, Sanna Martin, Patrik Martinsson, Jan Modin, Sara Stjernfeldt mfl. Malmö Operaorkester. Scen: Malmö opera. Speltid: 2 tim 45 min
Läs mer om showen här:
Både fest och otrohet när Roxettes låtar blir musikal
Roxettes musik blir feel good-musikal på Malmö Opera
Läs fler scenrecensioner här.