Idén bakom mångmiljardsatsningen Northvolt är i grunden enkel. Vi behöver batterier. Volkswagen behöver batterier. Scania behöver batterier. Alla behöver batterier och det vore bra om inte Kina hade monopol på alltihop.
Nästan lika enkelt är grundproblemet i den kris som nu skakar företaget. Det blir ju inga batterier.
Snart tio år efter att bolaget grundades levererar Northvolt okända men i alla händelser otillfredsställande volymer av den teknik som är nyckeln till den europeiska fordonsindustrin framtid.
Produktionen i Skellefteåfabriken haltar fram. Pengar flyter ur kassan som vattnet i älvmynningen.
Det måste kallas ett misslyckande, som bolaget bara kan rätta till genom att faktiskt börja masstillverka elbilsbatterier till de kunder som har lagt beställningar. Men Northvolts osäkra framtid kompliceras samtidigt av saker som ligger utom ledningens kontroll.
Andra tillverkare har också bekymmer just nu. En av konkurrenterna är den koreanska uppstickaren SK On som har stora fabriker och kontrakt med bland annat Ford. Det företaget är nu inne i sitt tredje år med stora förluster, trots att produktionen rullar.
Hela marknaden är klämd mellan två problem. Nummer ett: efterfrågan på elbilar särskilt i Europa och USA är svagare än vad många har hoppats på. Här spelar konjunkturfaktorer in. Men inte minst är det politikens stöd – till exempel snabbt avskaffade premier i Tyskland och Sverige – och kundernas egen aptit på eldrift som har mattats av.
Nummer två: massiv utbyggnad av fabrikerna i Kina, där de stora producenterna ligger långt fram tekniskt samtidigt som staten öser pengar över företagen. Världen står inför ett överutbud av batterier. Ett särskilt knepigt lyxproblem.
I ett bolag som koreanska SK On finns lösningen i en stark och långsiktig ägare – ett av landets största industrikonglomerat – som tror på sin strategi och kan svälja förlusterna.
För Northvolt är utgångspunkten inte lika tacksam. Den största ägaren, Volkswagen, har stora egna problem. Risken är att det varken finns ekonomiska muskler eller strategisk ork att bära den svenska batterifabriken framåt.
Och Northvolts övriga ägare är ganska brokig samling intressen. Det återstår att se om de har tålamod och en plan för att förverkliga Northvolts idé efter motgångarna. Insatserna är höga.
I måndags presenterade Mario Draghi, tidigare chef för Europeiska centralbanken och Italiens regeringschef, en stor rapport om EU:s ekonomiska framtid. Den berör något känsligt.
EU:s klimatmål hör till världens absolut mest ambitiösa. Det måste inte alls innebära att jobb slås ut i stor skala och att vanliga människor får sänkt standard. Tvärtom finns ekonomiska möjligheter. Men klarar Europa att kapa utsläppen och dessutom göra det med en egen, högteknologisk industri som klår konkurrenterna på världsmarknaden?
Mario Draghi verkar luta åt ett nja. I många fall saknas en politik som hänger ihop och en marknad som erbjuder den skala, stabilitet och dynamik som finns i Kina och USA.
På få områden är ämnet så stillspetsat som inom batteriproduktionen. EU:s fordonsindustri sysselsätter många miljoner. Men den är fortfarande starkt beroende av förbränningsmotorn.
Northvolts öde berör på det sättet hela Europas ekonomi.
Läs mer: Stor oro i Skellefteå