Enligt flera källor i finansbranschen är behovet att få in pengar till Northvolt akut.
Grundproblemet är att Northvolt bara lyckats nå upp till en bråkdel av produktionen i Skellefteåfabriken – och därmed knappt fått några inkomster.
Den akuta krisen kan nu sätta käppar i hjulet för utsikterna att få mer pengar eftersom flera grundkrav ofta måste uppfyllas.
Enbart fabriken i Skellefteå kostar upp mot 80 miljarder kronor att bygga och bolagets nya fabrik i Kanada, som nu försenas upp mot ett år, runt 55 miljarder kronor.
Sedan några månader har Northvolt jobbat med en nyemission på runt 15 miljarder kronor. Det handlar alltså om att ge ut fler aktier i bolaget för att få in pengar. Där vänder man sig ofta till existerande ägare.
Läget kompliceras av att Northvolts störste ägare, fordonsjätten Volkswagen med runt 300 000 anställda, krisar i Tyskland. De ska börja sparka anställda vid sex tyska bilfabriker från juni nästa år för första gången på 30 år. Det är en stor inrikespolitisk symbolfråga i Tyskland som kan påverka beredvilligheten att skicka pengar till Sverige.
Volkswagen bryter nämligen mot ett samhällsavtal om att inte sparka bilarbetare som skulle gälla till 2029. Volkswagen AG ägs till runt 20 procent av delstaten Niedersachsen och halva styrelsen består av fackliga företrädare. Kostnaden för elbilsutveckling och nedgången i elbilsförsäljning påverkar nu starkt. Teslas fabrik i Brandenburg är också mycket mer kostnadseffektiv i sin elbilstillverkning än VW.
Volkswagen AG meddelar att de inte kommenterar sina partners eller leverantörer publikt.
Riksgälden har ställt upp med så kallade gröna kreditgarantier till lånesummor på runt 12,5 miljarder kronor till Northvolt. Det skedde strax före jul och berörde lån från runt 20 banker. Men trots Northvolts ekonomiska kris har inga statliga lånegarantier nyttjats.
– De lån som vi har garanterat har inte betalats ut än, säger Mats Lilja, pressansvarig på Riksgälden.
Varför inte?
– Det är kreditgivarna som beslutar hur och när utbetalning sker.
Dagens Industri avslöjade nyligen att Riksgäldens chef Karolina Ekholm noga följer utvecklingen i Northvolt med sms-växlingar med finansminister Elisabeth Svantessons (M) statssekreterare Lars Hjälmered (M)
Är ni med i förhandlingar om att ge kreditgarantier i nya lån till Northvolt i nuläget?
– Någon ytterligare ansökan har inte kommit in, säger Mats Lilja,
Så inga skattepengar riskeras i nuläget?
– Nej, inte när det gäller de lån som vi garanterar.
Svenska skattepengar har dock i mindre omfattning gått in via olika myndigheter. Det handlar om runt 600 miljoner kronor via bland annat Energimyndigheten.
Den tyska och kanadensiska staten har på olika sätt finansierat Northvolts satsningar betydligt mer i respektive land med med 40 miljarder respektive 10 miljarder kronor.
Den börsnotering av bolaget som det talades om så sent som för något år sedan är lagd på is.
Enligt Dagens Industri brände Northvolt så sent som i höstas runt 2 miljarder kronor per månad.
På ett informationsmöte med personalen i början av veckan sa vd Peter Carlsson att hur Northvolt ”konsumerar kapital” inte är hållbart.
Northvolt vill inte kommentera finansieringslösningarna i dagsläget. Kommunikationschefen Matti Kataja svarar skriftligt att arbetet med finansiering pågår.
– Vi kommer att återkomma med mer information när vi är klara. Samtidigt genomför vi olika åtgärder för att effektivisera och minska kostnader.
Northvolts största ägare
Volkswagen: 22,7 procent
Goldman Sachs: 20,8
Harald Mix via Vargas Holding: 7,8%
Peter Carlsson via Rocarma Consulting: 7,2%