Sent på lördagskvällen blev en flicka i övre tonåren påkörd på ett övergångsställe i Huddinge söder om Stockholm. Flickan fördes till sjukhus men hennes liv kunde inte räddas.
Olyckan skedde på Huddingevägen i höjd med Lännavägen – i direkt anslutning till en plats som tidigare har beskrivits som ett olycksdrabbat avsnitt av Huddingevägen. ”Det sker en hel del olyckor längs den här sträckan och vi behöver öka säkerheten”, står det på Trafikverkets webbplats om planerna för vägarbete på sträckan från olycksplatsen och ungefär en kilometer norrut.
Bengt Olsson, presschef på Trafikverket, berättar att arbetet med att förbättra säkerheten på platsen föranleddes av en utredning 2018.
– Det resulterade i att man gjorde om gjorde en del av avsnittet. Man byggde en refug och man byggde ett staket mellan färdriktningarna, säger Bengt Olsson.
Han berättar att den aktuella sträckan är en 70-väg där det finns både trafikljus och fartkameror som ytterligare säkerhetshöjande åtgärder. Arbetet på vägsträckan inleddes 2021 och var färdigt sommaren 2022.
Har det kommit in mycket klagomål från allmänheten angående sträckan?
– Nej. Sträckan har inte varit uppe till diskussion så länge jag har varit med i bilden. Jag började 2012, säger Bengt Olsson.
Han berättar att det inte var någon särskild händelse som var anledningen till att utredningen inleddes 2018, utan att det handlade om ”inspel från flera olika håll” som gjorde att man började utreda en ökning av säkerheten på sträckan.
Har ni gjort nog för säkerheten på Huddingevägen?
– När det har skett en olycka med dödlig utgång kan man aldrig säga att man har gjort nog. Man hade alltid velat göra mer, säger Bengt Olsson.
Han berättar samtidigt att alla förbättringar av vägarna handlar om en avvägning mellan olika värden. Dels handlar det om säkerheten för både fotgängare och andra trafikanter, men dels handlar det också om att framkomligheten ska vara bra.
Polisen uppger att händelsen rubriceras som vållande till kroppsskada och har bland annat tagit den inblandade bilen i beslag för att genomföra en teknisk undersökning.
Trafikverket kommer nu också att inleda en utredning till följd av dödsolyckan, berättar Bengt Olsson. Han berättar att det är svårt att säga när denna kan vara klar.
– Det görs alltid när det har skett en olycka med dödlig utgång. Men den kommer att ta tid. Det är polisen som styr tidtabellen till den. Deras utredning är ett starkt underlag till den utredning som vi gör, säger Bengt Olsson.