Man skulle kanske tro att tv-serien ”Emily in Paris” är den som fans av mode och skönhet sitter som allra mest klistrade vid just nu, men det finns en helt annan serie som konkurrerar om deras uppmärksamhet – ”Only murders in the building”.
Det vill säga en kriminalkomediserie (på Disney +) om en udda trio som startar en podcast med syfte att försöka lösa mystiska mord som sker i det stora lägenhetskomplex de bor i på Upper East Side i New York.
Lite otippat, kan man kanske tycka.
Båda de manliga huvudrollsinnehavarna, Steve Martin och Martin Short, är förvisso mycket välklädda i rollerna och har påfallande fräscha fejs för att vara mogna män på 70 plus.
Men den som drar blickarna till sig allra mest är förstås seriens unga kvinnliga huvudrollsinnehavare, Selena Gomez.
Hon är, förutom att vara skådespelerska och sångerska, den kvinna som har flest följare på Instagram, 424 miljoner.
Det är 140 miljoner fler än vad en av hennes bästisar, Taylor Swift, har.
Det som har bidragit till Selena Gomez enorma följarskara är emellertid varken hennes skådespeleri eller sångförmåga, utan hennes skönhetsprodukter.
2020 lanserade hon märket Rare Beauty med vegansk och ”cruelty free” makeup i stilrena förpackningar till hyfsade priser. Dessutom pratade hon om att smink inte är något man måste ha, utan något att njuta av för sin egen skull.
”Jag vill att alla ska känna sig vackra precis som de är”, som hon sade.
En paradox kan man tycka, men en effektiv slogan i skönhetssvängen. Den amerikanska kosmetikentreprenören Bobbi Brown byggde till exempel upp sitt framgångsrika märke på konceptet ”att se ut som sig själv, bara bättre” i början av 1990-talet – och sålde det några år senare till Estée Lauder för en halv miljard kronor.
Men det som skiljer Rare Beauty från många andra märken är det skickliga sätt som det använder sig av Selena Gomez personlighet i marknadsföringen.
Det som skiljer Rare Beauty från andra märken är det skickliga sätt som det använder sig av Gomez personlighet
Selena Gomez har offentligt ofta talat om sina psykiska problem.
2022 släpptes till exempel dokumentären ”Selena Gomez: My Mind & Me” i vilken man får följa henne under sex år då hon försöker komma på fötter efter att ha diagnostiserats som bipolär och dessutom drabbats av den autoimmuna sjukdomen lupus.
Många har hyllat hennes mod att visa upp dessa sköra sidor av sig själv.
Uttrycket ”autenticitet” återkommer ofta i reportage om henne.
Att vara genuin och ärlig är också något hon knyter an till med sitt märke. Med det säger hon sig vilja skapa en ”trygg och välkomnande plats” i skönhetsvärlden.
Vikten av att ta hand om sig själv på olika sätt står i fokus och Selena Gomez är generös med att bjuda på sig själv i bilder och klipp på sociala medier.
Hon har även startat en organisation för att hjälpa unga när de behöver vård vid psykisk ohälsa, ”The rare impact fund for mental health service and education”. En procent av intäkterna från hennes beautybusiness går dit.
Allt detta har bidragit till att Selena Gomez har fått en enormt stor och lojal följarskara – som shoppar loss, som bara den.
Och naturligtvis vill många av dem även återskapa den look hon har som karaktären Mabel Mora i ”Only murders in the building”. Och de kan de. Eller kunde. Skönhetskitet är slutsålt.
Nyligen lade Bloomberg Billionaires Index, som håller koll på vilka världens 500 rikaste personer är, till henne på sin lista över dollarmiljardärer.
Med sina 32 år är hon en av de yngsta kvinnorna som lyckats ta sig in på denna lista. Hon beräknas ha en förmögenhet på 1,3 miljarder dollar.
Den största delen av pengarna kommer från hennes skönhetsmärke.
688 miljoner följare
Selena Gomez är född i Texas 1992 och började som barnskådis. Hon blev senare känd på Disneykanalen innan hon började med musik. Hon arbetar även som tv- producent. Hon är exekutiv producent för ”Only murders in the building”.
I samlat antal följare på olika plattformar på sociala medier hade Selena Gomez i augusti 688 miljoner. Den enda som har fler är fotbollsspelaren Cristiano Ronaldo.
En annan artist som är enormt framgångsrik i beautybranschen är Rihanna med sitt märke Fenty beauty. Inkomsterna från det förde in henne på listan över dollarmiljardärer 2021.
Här kan du läsa fler krönikor av Susanne Ljung.