Beskedet på måndagen att Northvolt sparkar 1 600 personer varav 1 000 i Skellefteå kommer efter stora problem med kvalitet och att få upp produktionen, vilket gjort att pengarna sinat.
Men samtidigt tornar ett större problem upp – som stökar till Northvolts möjligheter att över huvud taget kunna tjäna pengar. Northvolt startade för att erbjuda ett alternativ till Kinas stora batteritillverkare. Men sedan planerna på Skellefteåfabriken släpptes 2017 har Kina och USA kraftigt subventionerat sina batteriindustrier.
Det senaste året har Kina nära halverat priset på litiumjonbatterier genom stora statliga subventioner, enligt Bloomberg. De kostar ner mot 50 dollar per kilowattimme på cellnivå jämfört med 95 dollar för ett år sedan.
Världens två största batteritillverkare, CATL och BYD, är kinesiska. De behärskar hela värdekedjorna.
– De ligger också långt fram i kvalitet och är mycket duktigare på att producera och har mindre spill än Northvolt, säger den välkände professor Dudenhöffer vid universitetet i Duisburg-Essen som forskat runt bilindustrin i flera decennier.
Ferdinand Dudenhöffer sammanfattar det han ser som tre problem för Northvolt.
– Det första är Kinatillverkarnas låga priser tack vare skaleffekter, det andra är att marknaden dykt i Europa och det tredje är att de hittills producerat med mer spill än de stora äldre batteritillverkarna.
– Det blir mycket mycket svårt för Northvolt att göra vinst när Kina halverat batteripriserna, säger professor Dudenhöffer vid universitetet i Duisburg-Essen.
Lägg sedan till att USA och Kanada sedan ett par år kraftigt subventionerar sin gröna industri.
Lars Holmqvist var tidigare vd på den europeiska fordonsleverantörsorganisationen Clepa i Bryssel. Han är kritisk.
– Kina var ute i tid och har gett enorma subventioner till sina batteribolag. EU sitter i en rävsax. Man kan nämligen inte tillåta statliga subventioner. Jag tror därför inte att Northvolt klarar det. Men det kan bli rekonstruktion och kanske något bra av det ändå till slut.
Lars Holmqvist fortsätter:
– EU försöker slå tillbaka mot Kina genom tullar på Kinabilar, men det motverkas av Tyskland som är starkt beroende av Kina. De sitter i en rävsax.
Många drar paralleller med solpanelindustrin, där kinesiska bolag tog över Europamarknaden efter att den kinesiska staten starkt subventionerat inhemska bolag.
Även Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken Capital Markets, har noterat att priserna halverats på battericeller från Kina och att USA och Kanada starkt subventionerat industrin.
– Om EU inte vill bli beroende av Kina på elbilar och batterier behöver de verka för det. Det kan vara statliga lån, skattelättnader eller andra subventioner för att Europa ska kunna vara med och konkurrera, säger han.
DN har sökt Northvolt.