Regeringsbeskedet om att flygskatten tas bort ger ökade möjligheter för Ryanair. Två nya flygplan adderas till bolagets svenska flygplansflotta när man från och nästa sommar lägger till tio nya europeiska destinationer från Arlanda och Landvetter utanför Göteborg.
Investeringen på 200 miljoner dollar, drygt 2 miljarder kronor, kommer även att generera ett 60-tal nya jobb enligt bolaget.
Beskedet kommer efter att SAS nyligen meddelat att man gör en storsatsning på Köpenhamnsflygplatsen Kastrup. Flera av destinationerna som nu Ryanair börjar att trafikera är också sådana där man konkurrerar med SAS, till exempel Cagliari och Marseille, skillnaden är dock att med SAS måste svenska passagerare flyga via Kastrup.
Eddie Wilson, vd för flygbolagsdelen av Ryanairkoncernen, säger att man har en stor fördel gentemot konkurrenten:
– Jämfört med före pandemin har SAS bara återhämtat sig till 70 procent och de har färre flygplanssäten. Ryanair har å andra sidan vuxit med 160 procent. De har inte de extra flygplanen som vi har, hävdar han.
Ryanairs svenska etablering inleddes i Skavsta i Nyköping. Därefter flyttade man till Arlanda, där är det också tänkt att man ska vara kvar. Bromma, som i princip står tomt efter konkurrenten BRA:s flytt, är inget alternativ för utrikestrafik då landningsbanorna är alldeles för korta för Ryanairs flygplansflotta.
Däremot ser Eddie Wilson en möjlighet till expansion i Sverige när det gäller inrikeslinjer:
– Visby är ett alternativ, även norra Sverige, som till exempel Luleå, men vi måste börja någonstans och det här är satsningar inför sommarsäsongen, säger han.