Tredje kvartalets resultat, det vill säga för perioden 1 juni–1 augusti blev en dyster historia för klädbolaget. Vinsten på nästan 3,1 miljarder kronor var betydligt lägre än föregående år (4,3 miljarder kronor) och långt under marknadens förväntningar som låg på hela 4,6 miljarder kronor.
Försäljningen uppgick samtidigt till 59 miljarder kronor vilket var marginellt under förväntansbilden.
”Kvartalet inleddes med en svag försäljning i juni på grund av kallt väder på många av våra viktiga marknader i Europa. I juli och augusti såg vi en positiv försäljningsutveckling och september har utvecklats ännu starkare”, skriver bolaget i delårsrapporten.
Ett positivt tecken för bolaget är dock uppdateringen gällande septemberförsäljningen, utanför själva rapportperioden. Bolaget uppger att ”höstkollektionen har fått ett mycket bra mottagande” och försäljningen för september förväntas öka med 11 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande period föregående år.
En stor fråga för bolaget och nya vd:n Daniel Ervér har dock samtidigt varit hur man ska få upp rörelsemarginalen och nå målet tio procent för helåret? Från marknadshåll har man varit väldigt pessimistisk kring förutsättningarna till detta och senaste kvartalet uppgick den till blott 5,9 procent och för de inledande 9 månaderna 7,4 procent.
Nu meddelar också H&M att man troligtvis heller inte kommer att lyckas.
”I nuläget bedömer vi att årets rörelsemarginal blir lägre än 10 procent”, skriver bolaget i rapporten.
Inför rapporten har det varit medvind för H&M på Stockholmsbörsen och aktien har stigit drygt 9 procent till den högsta nivån sedan juni i somras.
Läs mer: Fler bolagsrapporter