Länge satte sig Da Yi bakom ratten på en gammal Ford när han på helgerna lämnade storstadens brus för att hitta något lugnt ställe att fiska på. Nu är han i full färd med att ladda sin nya bil, en hybrid av märket BYD – Kinas mest framgångsrika elbilstillverkare vars förkortning står för ”build your dreams”. Efter alla rabatter och förmåner är han nöjd över att ha inhandlat en så modern bil för 63 000 yuan, runt 90 000 kronor.
– Den är väldigt prisvärd. Dessutom fick jag 20 000 yuan i kompensation när jag lämnade in min gamla bil. Det hade jag inte fått om jag bytt till en bil som går på bränsle.
Da Yi illustrerar hur Kinas auktoritära kommunistparti öser ut morötter för att få fler kineser att överge bränslebilar för el- eller hybridbilar. Och det har haft effekt. I somras stod för första gången el- och hybridbilar för över hälften av nybilsförsäljningen i Kina. Även sett i ett globalt perspektiv dominerar Kina omställningen till el – över 50 procent av alla världens elbilar rullar på kinesiska vägar.
Hur gick det till när Kina rusade förbi USA och Europa i skirftet till el? Svaret från Da Yi, sammanfattar det ganska bra.
– Kina har fört en politik som stöder elbilsindustrin, allt ifrån fabriker till konsumenter.
Lockande förmåner haglar över dem som väljer elbil i stället för en bil som går på bränsle. Exempelvis får den som köper elbil gräddfil i konkurrensen om en registreringsskylt. De är hårdvaluta i Kinas storstäder där ett lotteri avgör vilka som får det begränsade antal registreringsskyltar som delas ut per år. Tanken med systemet är att minska trafiken, men det har också lett till stor frustration. De som har otur kan få vänta så länge som i tio år. Ytterligare en fördel för elbilsägare är att de får köra överallt varje dag i de stora städerna, andra bilar måste stå stilla en dag i veckan.
Klimatet då? Kina släpper ut mest koldioxid i hela världen. Kommunistpartiet har lovat att utsläppen ska börja minska från och med 2030. En bärande del i den politiken är satsningar på en mer miljövänlig transportsektor. Målet är att elbilar ska stå för 40 procent av hela bilflottan om sex år.
Men genomsnittskinesen har låg medvetenhet om klimatförändringarna och att nämna dem är absolut inte ett vinnande försäljningsargument, enligt Zhang Hui, försäljningschef på ett av BYD:s kontor i ett industriområde i Pekings utkanter.
– Kunder som kommer hit bryr sig inte särskilt mycket om miljön. Det som är viktigt för dem är att snabbt få en registreringsskylt och att de slipper kostnader för att tanka i framtiden om de köper en elbil, säger han.
Zhang Hui märker tydligt skiftet. Han började jobba som säljare på BYD 2016. Då var företaget måttligt framgångsrikt. Men som gammal batteritillverkare var BYD tidigt med att utveckla elbilar. Idag har man gått om Tesla som världens mest sålda elbil.
– Skillnaden mellan när jag började jobba för BYD och i dag är som mellan himmel och helvete. Idag känner all i min hemby till BYD och har nyfikna frågor till mig. Så var det inte förut, säger Zhang.
Samtidigt är det en bransch som är kraftigt prispressad. Över 100 kinesiska märken slåss om elbilskunderna och för att öka försäljningen pressar de sina marginaler. Om någon köper en dyrare modell kan installation av laddningsstation i hemmet plockas med i försäljningspaketet. Priset har också hållits nere av att säljskatten på elbilar slopades.
Läs mer: Därför översvämmas Europa av billiga elbilar från Kina
Läs mer: Elbilsbolagen i Kinas Detroit laddar för Europa
Över tio miljoner laddningsstationer
Kina är världens största utsläppare av växthusgaser och står för 33 procent av hela världens utsläpp av koldioxid. Tio procent av de kinesiska utsläppen kommer från transporter.
Kommunistpartiet har som mål att utsläppen ska börja sjunka från och med 2030.
En del i den planen är att elbilar ska stå för 40 procent av bilflottan 2030.
I juli nåddes en milstolpe när över hälften av alla sålda bilar i Kina var el- eller hybridbilar. Även i augusti låg siffran på över 50 procent.
För tre år sedan stod el- och hybridbilar bara för 7 procent av den totala bilförsäljningen.
I snitt får en kinesisk kund en rabatt på runt 18 procent när den köper elbil.
Kina hade drygt 10 miljoner laddningsstationer i juni i år. Det var en uppgång med 54 procent jämfört med året före.