Källor till Ekot och SvD säger att ett förslag ligger på bordet om fortsatt finansiering av krisdrabbade batteritillverkaren Northvolt, som tidigare i veckan ansökte om konkurs för ett av sina större svenska dotterbolag.
Northvolt måste betala in 287 miljoner kronor till Skatteverket på måndag, annars riskerar styrelsemedlemmarna betalningsansvar.
En källa med god insyn i förhandlingarna tillbakavisar för DN uppgifterna om att det diskuteras ett färdigt förslag till finansiering av Northvolt.
– Allt är fortfarande uppe i luften. Banker, aktieägare och företagsledning måste komma samman. Man diskuterar lösningar, men inget är klart. Det är verkligen tveksamt om detta går att lösa eftersom det finns så många parter och olika viljor, säger källan.
Liknande uppgifter kommer från en ägare som DN talat med:
– Nej, inget sådant, svarar en personen på frågan om ett färdigt förslag på bordet.
Scania, som äger knappt en procent i bolaget, vill inte kommentera uppgiften.
”Vi har tyvärr inte har möjlighet att kommentera innehållet i eller utfallet av de samtal som förs i det här läget”, skriver AMF:s presschef Jens Söderblom i ett sms. Han tillägger att pensionsförvaltaren, som äger en mindre andel av bolaget, deltar i pågående samtal.
Två av Northvolts långivare som DN har sökt, Europeiska investeringsbanken och Svensk Exportkredit, avstår från att kommentera.
Volkswagen är som Northvolts större ägare med över 22 procent av aktierna en nyckelspelare i den nyemission som det förhandlas om. Koncernledningens talesperson Nikolau Laude säger på telefon på torsdag afton från huvudkontoret i tyska Wolfsburg att han sett nyheten om att det ska finnas en finansieringslösning, men vill inte kommentera frågan i något avseende.
DN har på torsdagsaftonen sökt riskkapitalisten Harald Mix, som genom investeringsbolaget Vargas Holding äger 7,6 procent av aktierna. Han aviserade den 26 september att han är villig att stötta batteritillverkaren med kapital.