Varje år under både höst och vinter drabbas SL-trafiken av stora störningar på grund av hala spår. Det orsakas av fuktiga löv som hamnar på rälsen, men även snabba temperaturskiften kan skapa besvärlig halka. Bekymren är som störst på de linjer som går ovan jord.
Under måndagsmorgonen har både gröna linjen och Roslagsbanan haft problem med förseningar och en del inställda avgångar på grund av just lövhalka.
– Det har varit lite struligt, men nu börjar det ordna upp sig, säger Claes Keisu på SL.
SL överhopas varje år av frågor om varför något så trivialt som löv kan få kollektivtrafiken ur balans. Enligt Claes Keisu är problemet är mer avancerat än man kanske kan tro.
– Löven är särskilt luriga. När de körs över på spåren så mosas de, och tillsammans med fukten så blir detta till en smet som gör spåren såphala.
Förarna instrueras därför att bromsa in och starta tågen försiktigare eftersom man till varje pris vill undvika att hjulen slirar, annars finns risk att hjulen slippas platta vilket i sin tur kan orsaka skador på rälsen.
– Skador på rälsen är mycket värre än att ta ett tåg ur trafik för att slippa hjulen runda igen. Det är därför vi kör med reducerad hastighet, säger Claes Keisu.
Han betonar att SL gör allt som man förmår för att motverka problemen med hala spår.
– Om nätterna så spolar vi spåren rena, vi lägger också också ut ett slags fästmassa med små stålkulor i. Dessutom sandas spåren. Vi är även ute och röjer sly. Kort sagt, vi gör allt vi kan. Men det här är ett evigt problem som man har dragits med så länge det har funnits spårtrafik och räls, säger Claes Keisu.
Fakta.Därför blir spåren hala
Lövhalka uppstår när höstblöta löv hamnar på spåren. När tågens hjul krossar löven bildas en hal smet av cellulosa och äggviteämnen.
Även något så oskyldigt som duggregn kan ställa till med bekymmer. Det riskerar att lösa upp den film av smuts och olja som normalt finns på spåren, med hala spår som följd.
Tunnelbanan drabbas mest av spårhalka eftersom många stationer ligger så till att inbromsning och acceleration vid start görs i backar. Gröna linjen, som har flest stationer utomhus, är särskilt hårt drabbad.