Man skulle kunna räcka fram ett paket med dessa sex böcker till en nyfiken novis och med gott samvete säga: varsågod, det här är den svenska skönlitteraturen just nu.
Visst kan man vara grälsjuk. Muttra om frånvaron av Andrzej Tichýs kaotiskt realistiska roman ”Händelseboken” och Johanna Larssons undersökning av virologisk kristendom i debutdiktboken ”Bokstavstro”. Grälsjuk kan man alltid vara, men då måste man också plocka bort någon av de nominerade till årets Augustpris. Det blir genast svårare.
Tony Samuelssons lekfulla hantering av metafiktionen och Karolina Ramqvists mer personligt existentiella variant är svåra att inte tycka om. Hanna Rajs diktbok ”Samma, mamma” representerar saknaden som genomströmmar den yngre litteraturen medan Agri Ismaïl iskallt synar nutida nöd och cynism. Linus Gårdfeldt anropar Fröding när han jämsides med Mirja Unge – som äntligen borde få ta hem priset i år – rör sig i det rurala.
Gott så, bortsett från påminnelsen om det finns fler förlag än Bonnierförlagen och Norstedts.