Biltillverkaren redovisar ett rörelseresultat på 5,8 miljarder kronor för årets tredje kvartal. Under motsvarande kvartal i fjol låg vinsten på 4,5 miljarder.
Marknadens förväntningar låg samtidigt på en rörelsevinst på närmare 5,1 miljarder kronor.
– Vi ser mer utmaningar på kort sikt ur ett makroekonomiskt perspektiv där vi ser att det finns en underliggande avtagande efterfrågan, säger Johan Ekdahl.
– Men i en turbulent värld tycker jag att vi visar på en styrka, att vi har en attraktiv portfölj. Vi tar marknadsandelar och gör ett stabilt resultat.
Vad ser ni för utmaningar?
– Under en ganska lång tid har vi sett en tilltagande makroekonomisk utmaning; det är ränteläget, inflationen och konsumenternas självförtroende när det gäller att göra större investeringar, en bil är en stor investering.
För 2024 justerar man ner sin försäljningsprognos till en ökning på 7–8 procent från tidigare 12–15 procent. Men med räntor som är på väg ner ser man ljusare tider framåt.
– Men på kort sikt ser vi en vikande efterfrågan.
Elbilsmarknaden har just nu uppförsbacke, men det oroar inte Volvo Cars.
– Tittar man på vår försäljning så ser man att vi ökar andelen elbilar ganska mycket jämfört med förra året och för elektrifierade bilar, elbilar och hybrider, så är det nästan hälften av vår försäljning globalt, säger Ekdahl.
Han poängterar att det som kommer att driva tillväxten inom bilindustrin de närmaste åren är elbilar.
– Det är där det finns en stark tillväxt.
Tidigare i oktober röstade EU ja till permanenta tullar på kinesiska elbilar. Sverige hoppas få till en lösning för Volvo Cars del och kommissionen har öppnat för fortsatta diskussioner.
Bolaget vill inte kommentera den frågan i dagsläget. Men man tror inte att tullarna kommer att påverka på lång sikt.
– Vi kommer att kunna hantera den frågan. Det kommer innebära vissa utmaningar på kort sikt men det är tillfälligt och vi ser att vi har ett starkt global tillverkningssystem vilket innebär att vi nog är mer motståndskraftiga än vissa andra.
Volvo Cars är börsnoterat, men kontrolleras av kinesiska Zhejiang Geely Holding och är bland annat en av de större ägarna i elbilstillverkaren Polestar.
Läs mer: Fler bolagsrapporter