”Denna åtgärd görs efter att Northvolt AB brutit mot parternas aktieägaravtal genom att inte uppfylla sina förpliktelser när det gäller finansiering”, skriver Volvo Cars i ett pressmeddelande.
”Volvo Cars kommer att åberopa sin inlösenrätt”, tillägger bolaget.
Volvo Cars kommer när utköpet är klart att se över framtida scenarier för att skydda sin investering i Novo Energy, enligt bolaget. Flera alternativ utvärderas.
Lansering av nya Volvo Cars-bilar kommer inte att påverkas av problemen med Novo Energy och Northvolt.
Volvo Cars-aktien stiger en procent efter beskedet.
Bygget av Novo Energy-fabriken i anslutning till Volvo Cars bilfabrik i Torslanda inleddes i våras och i mars var planen att öka personalstyrkan från 250 till 500 vid årsskiftet.
När samarbetet lanserades var siktet inställt på en fabrik med 3 000 anställda och produktionsstart 2025, som skulle kosta 30 miljarder kronor att bygga upp. Produktionskapaciteten skulle bli celler för upp till 50 gigawattimmar, vilket skulle räcka till omkring en halv miljon bilar per år.
Men om det stora fabriksbygget ska bli verklighet krävs nu att Volvo inleder samarbete med en ny batteriproducent. ”All batteriproduktion inom Novo Energy är beroende av en tredje part eller annan partner”, heter det i pressmeddelandet.
Sedan tidigare har Volvo två långsiktiga kontrakt på batterileveranser. Leverantörerna är sydkoreanska LG och kinesiska CATL.
Inom Volvos kinesiska moderbolag Geely är CATL i dag en tydlig nyckelspelare på batterisidan. Andra Geely-ägda bilmärken ingår i omfattande lojalitetsprogram med CATL. Ett stort samriskbolag av samma snitt som Novo i Göteborg – CATL Geely Power Battery – tillverkar i dag batterier i Kina för koncernens olika dotterbolag.
Läs mer: Därför blev EU omkört i batteriracet