Anders Kind lyfter upp ett skelett i famnen och blickar ut över raderna av pumpor och läskiga masker. Ovanför korgarna dinglar Dollarstores typiska slogan om låga priser varje dag.
I år har de tänkt till kring Halloweenreklamen – det blev nämligen inte så bra förra året.
– Vi hade skrivit ”Welcome to hell” på skyltar och då reagerade bland annat kyrkan kritiskt, berättar vd:n Andres Kind.
I butiken i Haninge är det lugnt denna höstdag. Det mest uppseendeväckande är att det blivit rusning efter en ljuspumpa som gjort succé på Tiktok. Nu har den sålt slut.
– Det sa smack bara. Det blir så med trender, det är helt omöjligt att veta, säger Anders Kind och stegar vidare bland raderna av hygienartiklar, mat, kläder och allsköns prylar.
Ofta med löften om grymma klipp.
Är det något han vet så är det nämligen att kunderna vill ha låga priser.
Men till vilket pris?
Dollarstore är lågpriskedjan som omsätter över 4 miljarder kronor i Sverige och ändå är rätt okänd för många. Och om de känner till butikerna tenderar många ändå att undvika dem, enligt kedjans egna undersökningar.
– Vi har en överrepresentation av nytillkomna svenskar. Liksom ungdomar och de med minst i plånboken. Det är vi tacksamma för men vi vill attrahera fler, säger Anders Kind.
Det har dock varit lite svårt då det senaste decenniet kantats av återkommande larm om farliga leksaker, giftiga prylar, bristande kvalitetsmärkningar och böter från Kemikalieinspektionen. Branschen har också kantats av dåliga arbetsförhållanden.
– Kunderna ska känna att de kan lita på oss, vilket de inte gör än.
För att produkterna inte hållit måttet?
– Exakt. Vi har tidigare haft problem med kvaliteten. Många säger nej då de inte litar på att vi producerar på ett hållbart sätt. Vi gör väldigt mycket även om vi inte är där än, men vi ska bli bäst på det här.
Något som även ligger i linje med ökade regulatoriska krav.
Och även om Dollarstores koncept skriker USA så grundades det i själva verket på 90-talet i Sundsvall av Peter Ahlberg som började köpa in varor från Kina till låga priser.
För runt två år sedan ringde han en tveksam Anders Kind och frågade om de kunde ses.
– Jag hade en viss mediebild av honom då, säger Anders Kind som sannolikt syftar på att Ahlberg uttalat sig negativt om jämställdhet samt skrivit att han ska chartra ett plan till Nordkorea åt de journalister som rapporterat om honom.
Anders Kind understryker att bilden förbättrades efter mötet och våren 2023 klev han på vd-rollen.
Samma sommar sålde Peter Ahlberg Dollarstore för 2 miljarder kronor till ett finskt bolag och lämnade scenen. DN har inte lyckats nå Peter Ahlberg för en kommentar.
Längst in på lagret sträcker sig pallar med varor i långa rader och i ett hörn trängs en uppsjö av korgar fulla med prylar. Butikschefen Alena Widegren berättar att det är alla ihopsamlade varor som kunderna slänger ifrån sig.
– När praktikanterna är här är det dom som tar hand om den här biten, säger Alena Widegren.
Det, tillsammans med att kvalitetssäkra och sortera ut bristfälliga produkter ur sortimentet, är ett ständigt pågående arbete.
Kemikalieinspektionen har riktat flera åtalsanmälningar, som berör tusentals varor, mot Dollarstore och larmat om mycket höga halter av farliga och begränsade ämnen. Kritiken rör även bristfälliga rutiner och avsaknad av dokumentation.
”Kemikalieinspektionen är av uppfattningen att de åtgärder som utlovats inte varit tillräckliga, eller att de aldrig infriats”, skriver myndigheten.
Dollarstore saknade tidigare ett inköpsbolag och kvalitetsavdelning men nu samordnas inköpen och processerna med den finska lågprisjätten Tokmanni, uppger vd:n.
Anders Kind understryker att det går att bibehålla tillväxten och samtidigt öka kvaliteten.
– Det behöver inte vara billigare bara för att man köper ifrån en fabrik som inte håller måttet. Jobbar man igenom flödena och värdekedjan får man ett bra pris och det är nyckeln till framgången.
För det är också, som han uttrycker det ”jävligt dyrt att skeppa saker som inte håller”.
– När alla våra artiklar gått igenom granskning är vi hemma, men det rör sig om 11 500 artiklar. Jag är jättestolt över den förflyttning vi redan gjort på de här 1,5 åren, säger han.
Ändå fortsätter larmen om felaktiga produkter att strömma in.
– Man kommer behöva stoppa produkter även om man är världens bästa företag. Men vi ska däremot minimera allt som har med risk att göra och inte samarbeta med fabriker och producenter som inte håller måttet.
Och kunderna är trogna. Vid nya etableringar slår tidningar upp rubriker som ”Fullständig tokrusning när lågprisbutiken öppnade”.
Hittills har det blivit över 130 butiker i Sverige.
Anders Kind uppger att deras kunder bland annat köper julklappar i butikerna.
– Alla ska ha råd att köpa julklappar. Om man vänder på den aspekten har vi ett berättigande. Vi får aldrig lämna lågprispositionen.
Dollarstore med flera konkurrenter har växt under de senaste åren, även om de känt av att deras kunder har mindre pengar i plånboken under den ekonomiska krisen. Inflationen har tärt på marginalerna, enligt kedjan.
Under förra året steg omsättningen till 4,4 miljarder kronor med ett resultat på närmare 200 miljoner kronor och nu hoppas Anders Kind att en starkare ekonomi ska driva nya kundströmmar.
– Jag är säker på att lågpris fortsätter att öka men är i förändring, det är mer än ett pris. Nu pratar vi om lågpris för att vara smart, det måste vara bra kvalitet och vara producerat på ett bra sätt. Det är framtiden.
Dollarstore
Dollarstore grundades 1994 av Peter Ahlberg och såldes till den finska lågprisjätten Tokmanni för 2 miljarder kronor under 2023. I början av oktober fanns över 130 butiker i Sverige.
Under 2023 (11 månader) omsatte butikerna 4,4 miljarder kronor med ett resultat på närmare 200 miljoner kronor. Motsvarande siffror för 2022 var 4,2 miljarder med ett resultat på 166 000 miljoner kronor.