I samband med att Stockholms stad skrotade sin egen parkerings-app gjorde ett antal privata bolag entré och tog över hanteringen av parkeringsavgifterna. Staden motiverade sitt beslut med att stockholmarnas intresse för den kommunala applösningen var ljummet, men övergången till den nya ordningen har mötts av ett massivt missnöje.
DN har i en rad artiklar berättat om hur bilister tycker att det är svårt att begripa sig på parkeringsbolagens appar. Dessutom finns ett utbrett missnöje med den serviceavgift som automatiskt läggs på i vissa av de nya apparna, alltså utöver kostnaden för själva parkeringen.
Stockholms trafikborgarråd Lars Strömgren (MP) säger att nya tekniska lösningar kräver en viss inkörningsperiod.
– Men med det sagt så märker vi också av att många är missnöjda, säger han.
De nya apparna har kopplats till Stockholm stads system via ett auktorisationsförfarande vilket gör att hanteringen alltså skiljer sig från en upphandling. Staden har ställt upp ett antal kriterier och krav – om dessa uppfylls av de privata aktörerna så får de ansluta sig.
Lars Strömgren har tidigare sagt att dåliga appar kommer att sållas bort av användarna. Frågan är då varför staden inte gjorde det sorteringsarbetet innan aktörerna fick ansluta sig?
– Det vi vinner på ett auktorisationsförfarande är att vi inte hamnar i en situation där vi har upphandlat en leverantör som sedan ändå inte levererar. Auktorisationsförfarandet ger oss mer frihet, men då vill det också till att användarna så att säga belönar den som har gjort den bästa lösningen, säger Lars Strömgren och påpekar att trafikkontoret har fått i uppdrag att säkerställa att de nya apparna är intuitiva, lättanvända och buggfria.
– En del av de synpunkter som förekommer handlar nog om att det är en teknisk omställning kopplat till att vi befinner oss tidigt i processen, men en del av synpunkterna handlar också om att aktörerna har testat gränserna för vad som är en acceptabel gratislösning.
Vad vill du hälsa dem som tycker att det är svårt att parkera i Stockholm? Finns det någon ljusning i sikte?
– Ja, det skulle jag säga att det gör. Vi uppdaterar kraven och vi har dialog med aktörerna för att de ska förtydliga och klart ange vad det kostar att parkera. Vi har också ställt krav på att de inte ska kräva extra inloggning och att gratisalternativen också ska leverera en intuitiv lösning, säger Lars Strömgren.
– Jag står fast vid att det klokaste valet som konsument är att välja den aktör som levererar det som man vill ha. Det är klart att det ska vara enkelt och smidigt att betala för sin parkering, men att utveckla en egen kommunal lösning kommer med ett pris. För en kommun finns det inga gratisluncher. Antingen bygger vi en egen lösning som kostar pengar eller så samverkar vi med näringslivet. Det kostar också pengar, men vi försöker göra det så bra som möjligt.
Oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M) är starkt kritisk mot det nuvarande upplägget.
– Det nuvarande avgiftssystemet lurar stockholmarna och behöver hävas så snart som möjligt, säger han och fortsätter:
– Moderaterna har lagt fram konkreta förslag om att staden behöver säga upp samarbetet med de parkeringsaktörer som via sin app inte erbjuder ett alternativ utan dolda avgifter, detta vägrar Lars Strömgren att gå med på. Det är inte rättvist gentemot stockholmarna, säger Dennis Wedin.
Läs mer:
Olle råkade köpa p-biljett för 1 600 kronor – får inte ångra sig
Så skor sig Easypark på stockholmarnas parkering – inga avgifter i Solna