Ford Europas designchef Murat Güler ler lite och klappar på huven till nya Capri, som bäst kan beskrivas som en stor suv-coupé med mjuka, bulliga former – långt från den gamla slanka och spetsiga bilen från 70-talet som väl mest påminde om en annan av Fords klassiker från den tiden, nämligen Mustang.
– Det är den vanligaste frågan vi får. Men vi har inte byggt en retrobil utan gjort en modern tolkning av Capri, med nya proportioner. Det här är vad Capri står för på 2020-talet, säger Murat Güler.
Han medger att det varit en hel del diskussioner kring formgivningen sedan tillverkaren satte igång med Capri-projektet just 2020. Och några få diskreta detaljer som minner om den gamla bilen finns faktiskt:
– Den c-formade bakrutan och ”ögonlocken” över lyktorna till exempel, säger Murat Güler och pekar ut dem för oss motorjournalister.
Capri är en i ledet av gamla klassiska Ford-modeller som omvandlas till moderna elbilar. Tidigare i år kom Explorer och nästa år dyker den lilla modellen Puma upp. Ford har ett samarbete med Volkswagen och vissa detaljer i inredningen känns igen från den tyska tillverkarens ID-bilar.
Men Ford har inkluderat egna lösningar som är riktigt smarta – nämligen gott om stora förvaringsutrymmen. I mittkonsolen finns ett fack som rymmer hela 17 liter, och där kan man stoppa in till exempel en laptop eller en större damväska. Vill man istället ha mindre prylar på plats så tillhandahålls flera olika insatser för exempelvis nycklar och slantar eller extra mugghållare.
Handskfacket är rymligare än normalt i moderna bilar, och bakom den stora pekskärmen finns ett låsbart fack. Pekskärmen kan för övrigt dras framåt eller bakåt för att få det läge som passar individen bäst.
Bagageutrymmet i sin tur är rymligt och lättlastat med sina 622 liter, och det finns en genomlastningslucka. Fäller man baksätet finns det mer än 1 500 liter att packa på – och på sidan sitter en plastbalja som härbärgerar laddkablarna.
Fords målgrupp för Capri är tjänstebilister och de torde nog kunna gilla den här bilen. Nåja, kanske inte i signaturfärgen gult som vår provkörningsbil – svenskar vill ju gärna ha mer diskret kolorerade bilar. Därför finns den också i mörkgrått och blått.
I likhet med syskonet Explorer är den lättkörd och hyggligt sportig, även i körläget Normal. Det som skiljer ut är att Capri är lägre än Explorer, har en styvare fjädring och i körläget Sport även en tajtare styrning. Och förstås baksätet – i likhet med Volkswagens modell ID.7 är det ordentligt med utrymme både för huvud och ben. Det bäddar för att taxiförare kan tänkas vilja slå till på den här bilen.
Under provkörningen hinner vi avverka både stadstrafik, lands- och motorväg och snittförbrukningen stannar på 1,7 kilowattimmar per mil. Lite mer än den officiella siffran, som är på 1,5 kilowattimmar.
Den enklaste instegsversionen av Ford Capri, Standard Range, ligger på 514 900 kronor i pris. Den har det mindre batteriet på 52 kilowattimmar och en preliminär räckvidd på 39,3 mil. Vår provkörningsbil med bakhjulsdrift har en räckvidd på 59,2 mil, och kostar strax över 600 000 kronor. Capri finns också med fyrhjulsdrift, ett batteri på 79 kilowattimmar, 340 hästkrafter och en räckvidd på 56 mil – men då landar prislappen på 654 900 kronor.
Sen finns det en rad ”vill ha”-tillval – det viktigaste för svenskar är den separata värmepumpen som går på 17 000 kronor extra. Panoramasoltak kostar 17 900 kronor, och infällbar dragkrok 14 900. Och vill man ha Capri i mörkgrå kulör så får man lägga ut ytterligare 9 900 kronor.
Med alla tillval och paket är det lätt att närma sig den svindlande slutsumman på cirka 700 000 kronor för den här bilen.
Ford Capri RWD Extended Range Premium
Miljö
Koldioxidutsläpp: 0 gram/km vid blandad körning.
Förbrukning: 1,5 kWh/mil vid blandad körning.
Räckvidd: 59,2 mil.
Ekonomi
Pris/Förmånsvärde/Privatleasing: 604 900/2 703/9 195 kronor.
Årlig fordonsskatt: 360 kronor per år.
Garantier: Nybil 5 år/15 000 mil, batteri 8 år/16 000 mil.
Teknik
Motor: El, total effekt 210 kW (286 hk), 545 Nm.
Batterikapacitet: 77 kWh netto.
Max laddeffekt hemma/snabbladdning: 11/135 kW.
Drivning: Bakhjulsdrift
Växellåda: Enväxlad.
Acceleration 0–100 km/tim: 6,4 sekunder.
Toppfart: 180 km/tim.
Digitalt
Pekskärm: 14,6 tum.
App: Fordpass.
Apple CarPlay/Android Auto: Ja/Ja.
OTA (nätuppdatering): Ja.
Mått/vikt
Längd/bredd/höjd: 463/194/162 centimeter.
Bagagevolym: 622–1 505 liter med bakre ryggstöd uppe/fällda.
Tjänstevikt: 2 114 kg.
Maximal släpvagnsvikt: 1 000 kg.
Betyg del för del:
Köregenskaper 4
Säkerhet 3 (ej testad i Euro Ncap)
Miljö 4
Komfort 4
Ekonomi 3
Totalbetyg = 18 av 25
Plus
Rolig att köra.
Goda förvaringsmöjligheter.
Bra väghållning.
Minus
Inte många retrodetaljer.
Anonym framtoning.
Dyr.
Läs mer: Fler biltester
Läs mer: Fler artiklar om elbilar