I Just Want To Be Cool gör barnkultur som är helt ointressant för vuxna.
Eftersom barnkultur i regel har gjorts av vuxna för barn, har den även kunnat uppskattas – eller i varje fall begripas – av en medsittande vuxenpublik. Det går ju att spegla sin egen barndom i barnets blick på ”Madicken”, ”Matilda” och ”Min granne Totoro”. Eller så finns det rent av blinkningar till mamma/pappa, som i Pixars succéfilmer.
Genom sociala medier sprids numera lika mycket barnkultur av barn. Utan ett välmenande eller pedagogiskt filter. Eller så görs den av förvuxna barn, som i fallet med I Just Want To Be Cool.
Trion har varit aktiva på Youtube sedan 2011, när medlemmarna var 17–19 år, som högenergiska pojkspolingar med tokroliga sketcher. De verkar inte ha mognat märkbart sedan dess, åtminstone att döma av den nya SVT Barn-serien ”Skattjakten med I Just Want To Be Cool”.
Det ironiska med gruppens namn är förstås att det förmodligen minst coola man kan göra som tonåring eller ung vuxen är underhållning riktad till barn
Jämfört med det övriga utbudet på barnens public service är det på gränsen till ogenomträngligt, en total tomgång av galna upptåg, men också helt oförargligt.
”Skattjakten med I Just Want To Be Cool” kretsar något förenklat kring en väldigt eftertraktad spelkonsol. Trots att Joel Adolphson förklarar för DN att programmet innehåller nostalgi för 90-talister, lär de flesta av tittarna vara betydligt yngre. Precis som när deras megapopulära ”Skurkarnas skurk”-barnböcker blir långfilm 2026.
Det ironiska med gruppens namn är förstås att det förmodligen minst coola man kan göra som tonåring eller ung vuxen är underhållning riktad till barn. I Just Want To Be Cool är Youtubegenerationens Mora Träsk, som fortfarande håller i gång och i augusti släppte låten ”Gejmingtajm igen”, men ingen har kallat bandet coolt sedan det ändrade inriktning från proggrock till sånglekar och tigerjakt 1981.
De har inga uttryckliga planer på att ändra målgrupp, utan rör sig i en evig loop av flippad nostalgi
I Just Want To Be Cool hade ingen proggperiod, utan måste ha lämnat barndomsåren med barnsligheten intakt. De har inga uttryckliga planer på att ändra målgrupp, utan rör sig i en evig loop av flippad nostalgi. Mer högdramatiskt: det är barnkultur av generation Z som inte vill växa upp till en mörknande framtid, och i stället verkar dömd att ständigt skeda sin egen barndom.
I en av trions senaste videor på Tiktok rör sig Emil Beer plågad i trenchcoat i en svartvit stad med bildtexten: ”När man inser att alla i ijwtbc är över 30”. Tonsatt av en sentimental cover på Prilla Generalens virala hit ”Fitta och kebab”. Den förlängda ungdomstiden slår till slut knut på sig själv.
Läs också:
I Just Want To Be Cool på skattjakt i ny tv-serie: ”Vi har kanske tagit oss vatten över huvudet”