Sedan Kina släppte sina hårda pandemirestriktioner har ett radband europeiska ledare besökt världens näst största ekonomi. Norges statsminister, Danmarks utrikesminister, Finlands president, Tysklands förbundskansler (två gånger), Frankrikes president, Spaniens och Italiens premiärministrar.
Listan kan göras ännu längre. Men ingen från Sverige – förrän utrikeshandelsminister Benjamin Dousas besök i veckan.
– Det kändes viktigt för mig att komma hit och prata konkret om handelshinder och handelspolitik, att främja svenska näringslivet i Kina. Men också att prata om svåra frågor i en fungerande bilateral kontext. När vi inte pratar med varandra är det svårt att nå framgång i viktiga frågor, säger Benjamin Dousa, som så sent som i september utnämndes till handels- och biståndsminister.
Relationen mellan Kina och Sverige har varit spänd sedan den svenske bokförläggaren Gui Minhai frihetsberövades 2015. Lägg till det satirprogram som hånade kineser och en tidigare kinesisk ambassadör i Sverige, som genom så kallad ”vargdiplomati” gick till hårda angrepp mot svenska politiker och journalister.
Stefan Löfven var senaste statsministern som besökte Kina 2017. Benjamin Dousa svarar undvikande på om han krattar manegen för att Ulf Kristersson ska komma.
– Men jag hoppas det här bygger en grundplatta för en fungerande bilateral relation och dialog mellan Sverige och Kina. Det är viktigt för Sverige och svenska intressen att ha en dialog där vi också kan ta upp tuffa frågor där Sverige och Kina har olika ingångsvärden.
I Kina har Benjamin Dousa träffat svenska företagare och sina kinesiska politiska motparter. Från svenska företagare har han fått höra att de får allt svårare att vinna offentliga upphandlingar, eftersom Kina infört regler som prioriterar kinesiska företag.
– Men många företag är inte här bara för att tjäna pengar på den kinesiska marknaden. Kina har utvecklats och blivit världsledande i vissa industrier. För att klara den globala konkurrensen behöver svenska företag vara här för att få tillgång till kinesisk kunskap och talanger.
En bransch där Kina är världsledande inom är elbilsmarknaden. På orättfärdiga villkor, enligt EU-kommissionen som nyligen införde tullar på kinesiska elbilar.
Sverige var tidigare emot tullar, men lade ner sin röst. Anledningen är, enligt Benjamin Dousa, att man fått signaler från EU-kommissionen om en särlösning för Volvo Cars. Den skulle gå ut på att Volvo lovar att sätta ett visst pris på sina elbilar mot att man slipper betala tull.
– Men det bästa för Sverige, Kina och EU vore om vi kunde enas om ett regelverk som passar alla parter och som innebär att tullarna inte blir långlivade.
Ett annat område som Kina dominerar är batteriteknik. Kina har infört handelshinder på grafit, som är en viktig ingrediens för batterier, gentemot Sverige.
– Det är en viktig fråga för Sverige och EU och den gröna omställningen att vi får tillgång till grafit, säger Benjamin Dousa som inte vill gå in på detaljer om vad den kinesiska motparten svarade.
Under sitt besök tog han också upp kriget i Ukraina och framförde att det är en ”existentiell fråga” för Sverige och EU.
– Kina måste förstå hur viktigt kriget är för oss. Jag tog upp min oro kring uppgifter om att nordkoreanska trupper agerar i Ukraina, att drönare med kinesiska komponenter ska ha använts i kriget och att västerländska bolag kringgår regelverk genom att använda Kina som tredje land.