Pop
Klara Goliger
”Words”
(Orca sounds/Border)
Redan med albumdebuten ”The piano chair” från 2022 visade Göteborgsartisten Klara Goliger att hon var värd att hålla ögonen på. Hennes särskilda mix av rå, klangig pianopop, med rötter i singer/songwriter-traditionen, och lekfullt jazziga arrangemang fick tankarna att gå till Regina Spektor. Samtidigt som texterna hade någonting skärskådande och allvarsamt över sig, när de behandlade teman som växande, systerskap, naturfenomen och relationer. ”Ett debutalbum som befinner sig på en närmast sensationellt hög nivå”, konstaterade Göteborgs-Postens Johan Lindqvist (9/11, 2022) och visst låg det en hel del i den utsagan. Ändå är det först nu, på skiva nummer två, som den 27-åriga artisten verkligen kliver fram i helbild.
På nya ”Words” tycks självförtroendet större, texterna skarpare, de musikaliska kontrasterna starkare och rösten mer grundad. Fram träder en förädlad, konstnärlig vision, som ledigt flörtar med Goligers egna husgudar – Joni Mitchell, Fiona Apple och Björk –, men som ändå framstår som tillräckligt unik och infallsrik för att stå stadigt på egna ben. I åtta generöst smyckade spår låter Goliger sin ljudvärld veckla ut sig, från popanstrukna pianohymner till drömsk, solig sextiotalspop, från folkmusikens jordiga toner till sorgset vindlande jazzarrangemang. Allt medan körer, saxofoner, slagverk, stråkar och synthar kommer och går.
Den rika orkestreringen ger kött, blod och tyngd till den charmiga och samtidigt lite skeva naivismen i hennes sångröst. Höjdpunkterna är många. Mötet med Christian Kjellvanders mustiga baryton i duetten ”Like a window” blir riktigt fint. Den ärliga Göteborgsskildringen ”West coast” växer till en tindrande, svängig novell. Försöket att skriva bredare, mer slätstruken, samtida popmusik faller mindre väl ut. För i ”Better (thinking about you)” låter Goliger faktiskt som tusen andra.
Bästa spår: ”West coast”, ”Words”
Läs fler skivrecensioner och alla texter om musik