Som ett led i arbetet med att få fler att cykla i Stockholms län har SL genomfört försök där resenärer får ta med sig cykeln på tvärbanan. Ambitionen är att cykelresorna ska stå för 20 procent av alla resor 2030.
Under försöken har detta enbart varit tillåtet utanför rusningstrafik och i mån av plats. Samma regler gäller nu när möjligheten från och med den 25 november blir permanent.
– Precis som på pendeltågen så blir det alltså möjligt att ta med cykeln på tvärbanan utanför rusningstid. Man ska placera cykeln på de utpekade platser som kommer att finnas. Till skillnad från under pilotförsöket så kommer det att finnas ett slags cykelställ, säger Anton Fendert.
Han påpekar att det kommer att göras väldigt tydligt var cyklarna ska stå.
– Cyklarna kommer att sitta fast. Så det blir ännu säkrare än under pilotförsöket.
Varför har ni fattat det här beslutet?
– För att vi vill ha en kollektivtrafik i världsklass. Vi har låtit oss inspireras av andra städer som Barcelona, Hamburg och Rotterdam där det här är möjligt i dag. Att kunna kombinera kollektivtrafiken med andra hållbara trafikslag är något som gör kollektivtrafiken bättre. Vi ska inte se andra hållbara trafikslag som konkurrenter. Vi vill förenkla för människor att göra just den typen av kombinationsresor, säger Anton Fendert.
Han tror även att detta kan göra att fler väljer att åka kollektivt på fritiden. I regionens resvaneundersökningar har det konstaterats att många väljer bilen när de reser på sin fritid. Kollektivt åker man främst när man ska till arbete och skola, alltså på vardagar och under rusningstid.
Samma datum som cyklar blir tillåtna så förbjuder SL elsparkcyklar. Är inte det lite motsägelsefullt?
– Vi vill göra det enkelt att kombinera trafikslag, men vi får inte tumma på säkerheten. Därför kommer vi inledningsvis inte att tillåta elcyklar. Det är bara cyklar utan batterier som får åka med. Men det kommer vi att utvärdera för att se om det på sikt kan bli tillåtet.
SL har motiverat förbudet mot elsparkcyklar med att fordonens laddbara litiumbatterier innebär en brandrisk.
Cyklar tar ändå en del plats. Vem får den otacksamma uppgiften att hantera eventuella konflikter?
– Det finns redan utpekade områden i kollektivtrafiken som vi ber våra resenärer att ta särskild hänsyn till. Som de prioriterade sittplatserna. Jag skulle säga att det finns en norm att man reser sig och erbjuder den platsen till någon som är i större behov av den. På samma sätt ser jag framför mig att det här kommer att fungera. Kommer det en person i rullstol så får man helt enkelt ge plats åt den, säger Anton Fendert.
Fakta.Tvärbanan
Tvärbanan är en spårvagn som går mellan Sickla och Solna station via bland annat Gullmarsplan, Årstaberg, Liljeholmen, Alvik och Sundbyberg. Den knyter ihop olika stadsdelar i en halvcirkel i närförorterna utanför Stockholms innerstad.
Hållplatserna har inga spärrar utan ligger öppet utomhus.
Tvärbanan invigdes år 2000 och har därefter byggts ut i etapper.
Just nu pågår en förlängning till Kista och Helenelund. Den ska vara klar 2025.
Källa: SL
Läs mer:
Premiärtur i Stockholms nya tunnelbana
Stopp för gratis bussresor med barnvagn i Stockholm