Efter årsskiftet, när flygbolaget Bra flyttar sitt inrikesflyg från Bromma till Arlanda, tappar flygplatsägaren Swedavia rejält med intäkter. Bortfallet leder till att Swedavia höjer passageraravgiften på flygplatserna, vilket påverkar biljettpriserna.
I en intervju med DN efterlyser Swedavias vd Jonas Abrahamsson besked snarat möjligt från regeringen om att avveckla Bromma. Annars pressas det statliga bolagets finanser, vilket riskerar att fördröja eller hindra investeringar i andra flygplatser.
Men avveckling är inte regeringens plan. Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) står fast vi att Bromma flygplats ska vara kvar under denna mandatperiod, helt enligt Tidöavtalet.
– Det är lätt att riskera att fatta förhastade beslut – att lägga ner eller ändra inriktning – men det är svårt, för att inte säga helt omöjligt, att återta så viktig infrastruktur, säger han.
Ministern framhåller att regeringen skyndsamt ska analysera situationen för Bromma.
– Det är viktigt att inte fatta beslut utifrån de förutsättningar som råder precis för stunden. Det är viktigt att se långsiktigt, säger han.
Andreas Carlson räknar upp de satsningar som regeringen gör. Som att ta bort flygskatten och ge stöd till regionala flygplatser.
– I takt med att flyget ställer om så minskar också skälen att avstå från att flyga av klimatskäl.
Han tror att inrikesflyget kan komma tillbaka på sina tidigare höga nivåer. Swedavias prognos på långsikt är i stället att utrikestrafiken ökar, men att inrikes ligger på ungefär dagens nivåer.
Andreas Carlson nämner, precis som Sverigedemokraterna, beredskapsfrågan och det säkerhetspolitiska läget. Men när regeringen på torsdagen redovisade vilka 27 svenska flygplatser som har i uppdrag att vara beredskapsflygplatser nästa år (se faktaruta) finns Bromma inte med.
Är det rimligt att flygbolag och passagerare på andra flygplatser är med och betalar för att Bromma går med förlust?
– Den frågan är för tidigt väckt. Den måste analyseras utifrån hur Bromma flygplats ska hanteras i det nya, uppkomna läget. Vi återkommer när analysen är klar.
Socialdemokraterna vill lägga ned Bromma så snart som möjligt. Partiet anser att det är kasta skattepengar i sjön att hålla flygplatsen vid liv.
– Vi behöver kunna använda pengar på rätt sätt. Det gör man inte på en flygplats där det snart inte finns några flyg kvar, säger trafikpolitiska talespersonen Gunilla Svantorp (S).
Hon anser att regeringen inte tar frågan om Bromma på allvar.
– Den säger bara att det står i Tidöavtalet.
Ligger det inte något i resonemanget att det kan vara lätt att avveckla Bromma, men svårt att bygga upp igen?
– Jo, så är det självklart. Men nu har vi en stor flygplats alldeles intill, fyra mil. Det går att lösa. Hade det varit på ett ställe där det inte finns någon i närheten, till exempel i Norrland, hade det inte varit lika enkelt, säger Gunilla Svantorp.
Miljöpartiets Linus Lakso skriver i ett mejl till DN att det är dags att lägga ner Bromma flygplats.
”Stockholms stad behöver marken för bostäder. Swedavia vill lämna ifrån sig marken. Regeringen måste vakna, det här är både orimligt och ohållbart”, skriver han.
Lakso har begärt en debatt i riksdagen med ansvariga ministern Andreas Carlson.
Läs mer:
Kravet till regeringen från Swedavias vd: Snabba på beslutet om Brommas framtid
Fakta.Beredskapsflygplatser 2025
En beredskapsflygplats ska dygnet runt kunna ta emot luftfartyg som utför akuta eller av annat skäl prioriterade transporter för bland annat hälso- och sjukvården, till exempel ambulansflyg, samt för räddningstjänsten, kustbevakningen, brandflyget samt andra aktörer inom krisberedskap och totalförsvaret.
Följande flygplatser har detta uppdrag under 2025:
Kiruna, Lycksele, Skellefteå, Örnsköldsvik, Mora-Siljan, Borlänge, Karlstad, Örebro, Västerås, Skavsta, Trollhättan-Vänersborg, Linköping-Saab, Jönköping, Växjö-Kronoberg, Kalmar, Halmstad, Kristianstad-Österlen, Gällivare, Luleå, Umeå, Sundsvall-Timrå, Åre-Östersund, Stockholm-Arlanda, Visby, Göteborg-Landvetter, Ronneby och Malmö-Sturup.