Holdingbolaget ska enligt planen börsnoteras i augusti 2026. Bolagets styrelse ska ha en majoritet ledamöter utsedda av Honda, som även får kontroll över vd-utnämningen.
Huruvida Mitsubishi – med Nissan som 24,5-procentig ägare – ska ingå i fusionen utvärderas fortfarande. Ett beslut i den frågan ska fattas före utgången av januari 2025.
Honda meddelar i samband med det formella beskedet om fusionssamtal att man kommer att göra återköp på 1 100 miljarder yen (motsvarande 77 miljarder kronor).
Stordriftsfördelarna till följd av en fusion beräknas enligt Hondas vd Toshihiro Mibe initialt ligga kring 1 000 miljarder yen för att på sikt stiga till 3 000 miljarder yen.
På måndagsmorgonen japansk tid sågs cheferna för Honda, Nissan och Mitsubishi besöka Japans transportdepartement. Detta antas ha varit ett möte där bolagen informerat regeringen om sina fusionsplaner.
De båda bolagen – som är en betydligt mindre spelare än japanska Toyota, även om de slås ihop – har haft svårt att hävda sig i den stora omställningen i bilindustrin runt om i världen på senare år. Nissan har hittills under 2024 tappat 21 procent av sitt börsvärde, medan Honda är ned drygt 14 procent.
Nissan – som sedan tidigare har en allians med franska Renault – har tidigare i december även kontaktats av den taiwanesiska kontraktstillverkaren Foxconn om ett bud på Nissan. Foxconns bud kommer efter bolagets stora satsningar på elbilsfabriker på senare år.